DOI QR코드

DOI QR Code

Conceptions Toward ICT in Students of Giftedness in Invention Classes

발명영재들의 ICT 관련 인식에 대한 조사 연구

  • Received : 2014.05.26
  • Accepted : 2014.06.24
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the conceptions toward ICT in students who are currently enrolled in giftedness in invention classes. A total of 147 students at the junior and high school level responded to a 33 item questionnaire. Results show that these students consider ICT as very important and that it will become more important in the future. They also indicated that they frequently use ICT in their studies and also in their work. But a majority of the students considered their level of expertise in the ICT area as 'moderate', and their application of the programs as 'elementary'. Thus it can be assumed that these students did not have enough opportunity to learn ICT related skills. These students also expressed the desire to receive systematic instructions in the ICT area beginning from simple application to program development. The students thought that ICT skills need to be incorporated into the invention education to lead to better inventions. Considering the fact that the ICT area is becoming increasingly important and that Korea is considered a representative country in ICT, the reality of ICT education does not stand up to expectations, and the creative software development capacity is relatively low. Therefore, there is a need to incorporate ICT contents into the education for the giftedness in invention classes, and also to form connections with software development and invention education.

2013년 발명영재교육을 받는 대전과 경기도 지역의 중고등학생 147명을 대상으로 ICT 관련 인식을 조사하고 이에 대한 특징을 분석하였다. 발명영재들을 대상으로 실시한 ICT 관련 인식에 대한 설문문항은 33문항으로 구성하였다. ICT 관련 인식 조사 결과의 주요 내용을 요약하면 다음과 같다. 발명영재들은 ICT는 매우 중요하며 미래에는 그 중요성이 더욱 증가할 것이라고 생각하고 있으며, 자신의 발명 활동에서 ICT를 자주 활용하는 것으로 조사되었다. 그러나 대부분의 발명영재들은 자신의 ICT 역량을 '보통' 수준으로 생각하였으며, 발명 활동에서 사용하는 ICT 활용용도 또한 초보적인 수준인 것으로 조사되었다. 이와 같은 결과는 발명영재들이 ICT 관련 교육을 체계적으로 받을 기회가 없었던 것에 기인하는 것으로 판단된다. 이에 발명영재들은 단순 활용 과정부터 프로그램 개발 과정까지 다양한 ICT 관련 내용을 교육 받고자 원하는 것으로 조사되었다. 또한 발명영재들은 더 좋은 발명을 위하여 ICT 관련 내용이 발명 영재교육과정에 포함되어야 한다고 생각하였으며, 그 내용은 산출물 제작부터 프로그래밍 개발까지 다양하였다. 본 연구에서는 이와 같은 조사결과와 최근 ICT의 중요성에 대한 인식이 높아지고 있는 상황에서 ICT 강국이라고 하는 우리나라의 창의적 SW 개발 역량은 상대적으로 낮은 것으로 평가되고 있는 관점을 바탕으로 발명영재를 위한 교육내용에 ICT 관련 주제의 발굴 및 SW 교육과 발명영재교육의 연계가 필요할 것으로 제안하였다.

Keywords

References

  1. 김경환 (2013). 컴퓨터 프로그램의 특허법적 보호. 마이크로소프트웨어. 2013년 2월호.
  2. 이재호, 진석언, 박경빈, 류지영 (2011). 국내외 영재학생들의 라이프스타일과 IT 활용실태 비교. 2011년 (사)한국영재학회 추계학술대회논문집. 319.
  3. 이재호, 박경빈, 진석언, 류지영, 이상철, 안성훈, 진병욱 (2012a). 발명 영재상 수립을 위한 발명영재의 특성 이해. 영재교육연구, 22(3), 551-573.
  4. 이재호, 박경빈, 진석언, 류지영, 이상철, 안성훈, 진병욱 (2012b). 발명 영재상 수립을 위한 발명영재의 특성요인 제안. 2012년 (사)한국영재학회 춘계 학술발표대회논문집. 357-383.
  5. 이재호, 박경빈 (2013). 초등 정보과학 및 수과학 분야 영재학생들의 ICT 활용실태 분석. 한국정보교육학회 논문지, 17(1), 63-71.
  6. 이재호, 박경빈, 진석언, 류지영, 안성훈, 진병욱 (2013). 3대 핵심역량을 중심으로 한 미래 지향적 발명영재상 정립에 대한 연구. 영재교육연구, 23(3), 435-452.
  7. 이재호 (2013a). ICT기반 창의적 인재양성: 사람이 CORE다!, 정보문화포럼 정책세미나 자료집. 5-15.
  8. 이재호 (2013b). <월요논단> ICT기반 창조적 발명인재 양성해야. 한국교육신문. 2013. 7. 18.
  9. 이재호 (2013c). ICT기반사회에서의 발명영재교육. 2013년 (사)한국영재학회 추계 학술발표대회논문집. 45-55.
  10. 한국교육개발원 (2013). 2012 영재교육 통계 연보.
  11. Jaeho Lee, Suk-un Jin, Kyungbin Park, Jiyoung Ryu, Maran Chun (2012). An International Comparison of the Lifestyle and IT Usage of Gifted Students. The 12th Asia-Pacific Conference on Giftedness. 14-18 July 2012. Dubai, UAE. 72.
  12. Marc Andreessen (2011). Why Software is Eating the World. The Wall Street Journal. 2011. 8. 20.
  13. http://www.wipo.int/portal/en/index.html