Abstract
This research examined to seek managing the way of effectiveness for training through the teachers' perceptions and the current status of in-service training for the gifted in arts. Conclusions based on the results of the analysis are as follow. First, it is analyzed that about 49.4 percent of respondents do not have any experiences of in-service training related to the gifted education in arts and there are also teachers who teach with no experiences of in-service training. Moreover, it is also analyzed that in-service training is generally being conducted with revolving to basic courses and the opportunities that teachers are able to develop programs for themselves are offered insufficiently. Second, in terms of management of in-service training, it is implied that accessibility to the training site and the active promotion of program, as well as sufficient provision of information, have to be considered in advance. Third, teachers have recognition that it is important to secure the diversification of training types, professionalism of instructors and managing directors for the effectiveness of in-service training. Forth, in terms of program, teachers show that the provision of educational programs, the diversification of training contents and the differentiated opportunities for developing programs according to basic, advanced courses, which can be applied to the field of gifted education in arts are most important. Furthermore, the convenience of transportation and the amenity of training facility are said to be important elements. Therefore, we suggest that, for increasing the effectiveness of in-service training for teachers of the gifted in arts, not only differentiated in-service training model and curriculum which can be applicable to the field, but also efficient environment suitable for the characteristics of the gifted education in arts.
본 연구에서는 예술영재 담당 교사들의 연수 현황 및 연수에 대한 인식을 조사하여 실효성 있는 연수를 운영하기 위한 방안을 모색하고자 하였으며, 연구결과에 따른 결론은 다음과 같았다. 첫째, 응답자의 약 49.4%는 예술영재교육 관련 연수 경험이 없는 것으로 나타났으며, 연수경험 없이 영재를 지도하고 있는 교사도 있는 것으로 분석되었다. 또한 일반적으로 기초 연수를 중심으로 이루어지고 있으며, 연수자가 직접 프로그램을 개발 해 볼 수 있도록 구성된 수업내용은 미흡하였던 것으로 분석되었다. 둘째, 예술영재교육 연수 운영 시 연수지역의 접근성을 고려하고, 연수에 대한 사전 홍보와 정보의 제공이 반드시 필요한 것으로 시사되었다. 셋째, 실효성 있는 예술영재교육 연수를 위해 '연수강사진의 전문성 확보'와 '연수 유형의 다양화', '연수기관 및 연수 운영진의 전문성 확보'가 연수 운영측면에서 중요한 요소라고 인식하고 있었다. 넷째, 연수 프로그램 측면에서 현장 적용이 가능한 교육 프로그램의 제공과 기초, 심화, 전문 등 연수 종류에 따른 차별화된 프로그램 개발, 연수 내용의 다양성을 중요한 요소로 인식하고 있었으며, 연수 환경 측면에서 교통과 연수시설의 편의성이 가장 중요한 요소로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 향후 실효성 있는 예술영재교육 연수가 되기 위해서 예술영재교육의 특성을 반영하여 차별화된 연수모형과 현장적용이 가능한 연수 커리큘럼이 개발 및 보급되어야 하며, 효율적인 연수 환경이 조성되어야 할 것이다.