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선박 구조 개선을 통한 승무원의 피난 효율 향상을 위한 연구

A study on the efficiency advancement for evacuation of the crews by ship structural improvement

  • Kim, Wonouk (Korea Institute of Maritime & Fisheries Technology) ;
  • Lee, Myoungho (Department of offshore plant management, Korea Marine Engineering University) ;
  • Kim, Jongsu (Division of Marine system Engineering, Korea Maritime University)
  • 투고 : 2014.01.07
  • 심사 : 2014.03.21
  • 발행 : 2014.03.31

초록

육상구조물의 대형화재는 특수한 소방장비와 그에 적합한 방법에 의해서 소방관에 의해서 진압된다. 하지만 해양구조물은 육상으로부터 어떠한 도움없이 승무원에 의해서 진압되고 이들은 선박의 구조적 특성과 선박의 충돌 및 화재와 같은 여러 가지 원인에 의하여 신속한 탈출이 어렵다. 일반적으로 화재에 의한 인명손상의 경우에는 연기에 의한 질식사가 대부분을 차지하므로 탈출 시간의 단축은 생존율을 향상에 아주 중요한 역할을 한다. 본 연구에서는 3차원 화재 분석 전용 프로그램인 FDS(Fire Dynamic Simulator)를 이용하여 화재 발생 시 승무원 생존율 분석을 위한 거주 공간내의 온도 및 연기유동에 의한 가시거리를 분석한다. 기존의 선박은 화재 경보 발령 시 방화문이 자동으로 폐쇄되도록 설계되어 있다. 이는 화재가 발생한 구역에 승무원이 없을 경우에는 화재의 확산 및 연기의 유동 지연에 아주 효과적이다. 그러나 대피시간이 지연될 경우에는 방화문 안쪽에 위치한 승무원들에게는 치명적일 수 있다. 이 논문에서는 화재로 인해 방화문이 폐쇄되어 승무원들이 이 방화문을 열고 탈출하는 경우와 연구에서 제안하는 차단막을 설치했을 경우의 화재 구역의 온도상승 및 연기유동 속도를 비교 분석한다.

Onshore great fires can normally be extinguished by firefighters using special firefighting equipment and its suitable method. However, offshore fires on the ships are to be extinguished by the crew without any supports from the onshore. Also, crews working on board are exposed to high risk of emergency evacuation due to the complicated structure arrangement of the ships and different accident types such as fire and ship collisions. As most of damage and loss of life in fire are associated with suffocation, shortening of evacuation time is an important factor to improve a survival rate. In this study, visibility in the accommodation area is analyzed by using the temperature and smoke flow which are obtained by the Fire Dynamic Simulator(FDS) as a Three-Dimensional Fire Analysis program to understand the survival rate of the crew upon the fire. The fire doors for most of ships are designed to close automatically when the fire alarm is activated. These automatic closing of the fire doors is a very effective system to delay the spread of flame and smoke flow for the unmanned spaces of the fire protected area. However, if the crew cannot escape within the estimated time, the crew inside the fire protected area will be damaged a lot. In this paper, the comparative analysis between the evacuations by using the fire door from the fire protected area and the suggested fire shielding structure in this study is carried out by the smoke flow rate and the temperature rise rate.

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참고문헌

  1. K. B. McGrattan, G. P. Forney, Fire dynamics simulator (Version 4) user's Guide, Technical reference guide. National Institute of Standards and Technology, NIST Special Publication 1018, 2004.
  2. Ministry of Land Infrastructure, Notification No. 1441 of the Ministry of Construction, 2000.
  3. Korean Fire Protection Association, The SFPE handbook of fire protection engineering, 2005 (in Korean).
  4. H. T. Kim, "The effect on the mobility of evacuating passengers in ship with regard to list and motion," Industrial Engineering Interfaces, vol. 17, no. 1, pp. 22-23, 2004 (in Korean).
  5. D. H. Rie and J. O. Lew, "A study of heat & smoke evacuation characteristics by the changing of operational method of tunnel fan shaft ventilation system for fire on subway train vehicle," Fire Science and Engineering, vol. 17, no. 2, pp. 62-69, 2003.