참고문헌
- 기채영, 홍경자. 2008. 아동의 자기격려적 생각, 행동, 감정 연구. 한국놀이치료학회지, 11(1): 55-69.(Kee, Chae Young and Hong, Kyung Ja. 2008. "A Study of Child's Self-Encorageous Thought, Behavior and Emotion." Korea Journal of Play Therapy, 11(1): 55-69.)
- 박계현. 2011. 에니어그램 성격유형에 따른 비행청소년의 비행동기 탐색. 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.(Park, Kye-Hyun. 2011. The Study on the Motive of Juvenile Delinquents Misdeed by Enneagram Personality types. M.A. thesis, Sookmyoung Universty.)
- 박지연. 2007. 독서치료가 저소득층 가정 아동의 성격요인에 미치는 영향. 석사학위논문, 고려대학교 교육대학원.(Park, Ji-Youn. 2007. The Effects of bibliotherapy on the Personnality factors of Children from Low-income Familes. M.A. thesis, Kyonggi Universty.)
- 윤운성. 2000. 한국형 에니어그램. 서울: 한국에니어그램교육연구소.(Youn, Yun-Sung. 2000. Korea Enneagram. Seoul: Korea Enneagram Education Center.)
- 이소미. 2007. MMTIC 성격유형과 도서 선호도와의 관련성. 석사학위논문, 고려대학교 교육대학원.(Lee, So-Mi. 2007. MMTIC personality types and preferences and the relevance of Books. M.A. thesis, Korea Universty.)
- 임성미. 2001. MBTI 성격유형과 독자의 심리적 성향의 관계연구. 석사학위논문, 카톨릭대학교 교육대학원.(Lim, Sung-Mi. 2001. Realationship Between Reader's Personality and Psychological Inclination. M.A. thesis, Catholic Universty.)
- 장경희. 2011. 에니어그램을 활용한 다문화가정 아동의 자기격려 프로그램 개발 및 효과. 박사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.(Chang, Kyung-hee. 2011. Self-Encouragement Program Development & EffectforMulticulturalFamilyChildren using Enneagram. Ph.D. diss., Sookmyoung Universty.)
- 한윤옥. 2008. 독서교육과 자료의 활용. 서울: 한국도서관협회.(Han, Yoon-Ok. 2008. Education and the use of reading material. Seoul: Korean Library Assocation.)
- 한윤옥. 2010. 성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구. 한국문헌정보학회지, 44(3): 25-59.(Han, Yoon-Ok. 2010. "A Study on the Possibility of Bibliotherapy based on the Relationship between Pesonality Type and Reading Tendency." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 44(3): 25-59.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.3.025
- Adams, M.J. 1990. Beginning to read: Thinking and learning about print. Cambridge. MA: MIT. Press.
- Adler, A. 1926. Understanding Human Nature. Vienna: Greenburg Pub.
- Bandura, Albret. 1996. Social Foundations of Thoughts and Action. Prentice-Hall.
- Creswell, John W. 2012. Qualitive Inqury and Research Design 3/E, Sage Publication.
- Creswell, John W. 김영숙 외 공역. 2011. 연구방법 질적, 양적 및 혼합적 연구의 설계. 서울: 스그마프레스.
- Palmer, Helen. 1995. The Enneagram in Love & Work: Understanding Your Intimate & Business Relationships. Harper San Francisco.
- Pikulski, J. J. and Kellner, M. 1992. "The repeated, shared reading of big books: More than the memorization of text." Trade Secrets, 11(2): 3-5.
- Riso, Don and Hudson, Russ. 1999. The wisdom of the Enneagram. NY: Bantam Books.
- Rhodes, Susan. 2009. The positve Enneagram. NY: Geranium press.
- Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B. and Rogers, R. E. 1981. "The Self-Efficacy Scale: Construction and Validation," Psychological Reports, 51: 663-671.
- http://www.jikim.net 청소년폭력예방재단
- http://www.kostat.go.kr 통계청