DOI QR코드

DOI QR Code

Effectiveness of an Emergent Care Management Simulation Education among Senior Nursing Students According to Learning Styles

간호대학 4학년 학생의 학습유형에 따른 응급상황관리 시뮬레이션 교육의 효과

  • 허혜경 (연세대학교 원주의과대학 간호학부) ;
  • 신윤희 (연세대학교 원주의과대학 간호학부) ;
  • 박소미 (연세대학교 원주의과대학 간호학부) ;
  • 임영미 (연세대학교 원주의과대학 간호학부) ;
  • 김기연 (연세대학교 원주의과대학 간호학부) ;
  • 김기경 (연세대학교 원주의과대학 간호학부) ;
  • 송희영 (연세대학교 원주의과대학 간호학부) ;
  • 최향옥 (연세대학교 원주의과대학 간호학부) ;
  • 최지혜 (연세대학교 원주의과대학 간호학부)
  • Received : 2013.12.18
  • Accepted : 2014.03.11
  • Published : 2014.03.28

Abstract

This is a quasi-experimental study involving one group design with pretest and posttest for evaluation of an effectiveness of an emergent care management simulation education among senior nursing students according to their learning styles. Participants were 58 senior nursing students. Learning style and educational effectiveness (critical thinking disposition, problem solving process, cooperation, satisfaction with learning, and self-confidence) were measured. Learning styles of senior nursing students were converger 46.6%, assimilator 34.5%, accommodator 15.5%, and diverger 3.4%. Critical thinking disposition, problem solving process, cooperation, and self-confidence were significantly enhanced by an emergent care management simulation education. Otherwise, educational effectiveness according to learning styles were not significantly different. Based on the results, devising stratagem to maximize an educational effectiveness will be needed trough re-evaluation of relationship between learning styles and effectiveness of a simulation education.

본 연구는 간호대학 4학년 학생의 학습유형에 따른 응급상황관리 시뮬레이션 교육의 효과를 확인하고자 실시된 단일군 사전-사후 유사실험 연구이다. 연구 대상자는 4년제 간호대학에 재학 중인 58명의 학생이었으며, 연구는 2013년 6월 24일부터 7월 12일까지 실시되었다. 구조화된 설문지를 이용하여 간호대학 4학년 학생의 학습유형과 교육효과(비판적 사고성향, 문제해결과정, 협력, 실습만족도, 자신감)를 조사하였으며, 서술통계, t-test, ANOVA, Mann-Whitney U 검정, Kruskal-Wallis를 이용하여 자료를 분석하였다. 간호대학 4학년 학생의 학습유형은 수렴자 46.6%, 융합자 34.5%, 적응자 15.5%, 분산자 3.4%이었다. 응급상황관리 시뮬레이션 교육은 비판적 사고성향, 문제해결과정, 협력, 자신감에 유의한 향상을 보였으나, 학습유형에 따른 교육효과는 유의한 차이를 보이지 않았다. 이를 기초로 학습유형과 시뮬레이션 교육효과 간의 관계에 대한 재고찰을 통해 시뮬레이션 교육의 효과를 극대화시킬 수 있는 방안의 모색이 필요할 것이다.

Keywords

References

  1. C. A. Blum, S. Borglund, and D. Parcells, "High-fidelity nursing simulation: impact on student self-confidence and clinical competence," Int J Nurs Educ Scholarsh, Vol.7, 2010.
  2. 허혜경, 노영숙, "시뮬레이션기반 임상추론 실습교육 프로그램이 간호학생의 간호역량에 미치는 효과", 성인간호학회지, 제25권, 제5호, pp.574-584, 2013. https://doi.org/10.7475/kjan.2013.25.5.574
  3. P. R. Jeffries, "A framework for designing, implementing, and evaluating simulations used as teaching strategies in nursing," Nurs Educ Perspect, Vol.26, No.2, pp.96-103, 2005.
  4. 이경화, 고진영, 최병연, 정미경, 박숙희, 효과적인 교수-학습을 위한 교육심리학(2nd ed.), 교육과학사, 2011.
  5. 허혜경, 박소미, 신윤희, 임영미, 김기연, 김기경, 최향옥, 최지혜, "간호학생을 위한 응급상황관리 시뮬레이션 실습 교과목 개발 및 적합성 평가", 한국간호교육학회지, 제19권, 제2호, pp.228-240, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.228
  6. 이주희, 최모나, "시뮬레이션을 적용한 임상추론 교과목의 적용효과: 일 대학의 예를 중심으로", 성인간호학회지, 제23권, 제1호, pp.1-9, 2011.
  7. 정승은, 이순희, "간호대학생의 시뮬레이션을 활용한 교육 경험", 질적연구, 제11권, 제1호, pp.50-59, 2010.
  8. J. R. Hyland and M. C. Hawkins, "High-fidelity human simulation in nursing education: A review of literature and guide for implementation," Teach Lear Nurs, Vol.4, pp.14-21.
  9. 허혜경, 박소미, "호흡곤란 응급관리에 대한 시뮬레이션기반 교육이 간호학생의 지식과 수행자신감에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.111-119, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.1.111
  10. 이주희, 김소선, 여기선, 조수진, 김현례, "일 대학 간호대학생의 시뮬레이션 교육 경험 분석", 한국간호교육학회지, 제15권, 제2호, pp.183-193, 2009. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2009.15.2.183
  11. 강익화, 이은자, "효율적인 임상 간호교육과정 개선을 위한 신규간호사의 직무분석에 관한 연구", 가천길대학 논문집, 제29호, pp.59-73, 2001.
  12. R. P. Cant and S. J. Copper, "Simulation-based learning in nurse education: systematic review," J Adv Nurs, Vol.66, No.1, pp.3-15, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05240.x
  13. 강희영, 최은영, 김해란, "간호학생의 팀기반 시뮬레이션 학습경험", 한국간호교육학회지, 제19권, 제1호, pp.5-15, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.1.5
  14. K. Lasater, "High-fidelity simulation and the development of clinical judgment: Students' experience," J Nurs Educ, Vol.46, pp.269-276, 2007.
  15. 선광순, "간호대학생의 학습유형과 교수방법 선호도", 한국전문대학교육연구학회논문집, 제13권, 제1호, pp.1-12, 2012.
  16. 이신동, "Kolb 학습유형에 따른 교수방법 선호도 비교", 아시아교육연구, 제6권, 제4호, pp.125-144, 2005.
  17. 이동엽, "학습유형별 웹 기반 수업 선호 영향요인 분석", 교육정보미디어연구, 제17권, 제1호, pp.63-89, 2011.
  18. D. A. Kolb, Experimental learning: Experience as the source of learning and development. Prentice Hall, 1984.
  19. 안경주, "국내 간호학과 학생들의 학습유형과 선호하는 학습방법과의 관계", 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.13-22, 2007.
  20. 임세영, 이병철, 최현숙, 안미선, 이웅일, "Kolb 학습유형검사의 한글버전 개발", 한국실천공학교육학회논문지, 제4권, 제1호, pp.30-44, 2012.
  21. 김미정, 임차영, "치위생과학생의 Kolb 학습유형과 자기조절 학습전략", 한국치위생학회지, 제13원, 제2호, pp.343-350, 2013. https://doi.org/10.13065/jksdh.2013.13.2.343
  22. 김지윤, 최은영, "문제중심학습 교육을 받고 있는 간호학생의 학습유형에 따른 참여도와 학업성취도", 기본간호학회지, 제16권, 제2호, pp.200-206, 2009.
  23. 양선희, 하은호, 이옥철, 심인옥, 박영미, 남현아, 김정숙, "일 대학 간호대학생의 학습유형에 따른 학업성취도, 자기주도적 학습능력 및 비판적 사고성향", 기본간호학회지, 제19권, 제3호, pp.334-342, 2012. https://doi.org/10.7739/jkafn.2012.19.3.334
  24. 홍선연, 간호대학생의 학습유형에 따른 임상수행능력, 경북대학교 대학원 석사학위논문, 2010.
  25. 김지윤, 최은영, "시뮬레이션 실습이 접목된 문제중심학습에 대한 간호학생의 PBL 학습요소별 인식과 학업성취도", 성인간호학회지, 제20권, 제5호, pp.731-742, 2008.
  26. S. Novak, S. Shah, J. P. Wilson, K. A., Lawson, and R. D. Salzwman, "Pharmacy students' learning styles before and after a problem-based learning experience," Am J Pharm Educ, Vol.70, No.4, pp.1-8, 2006. https://doi.org/10.5688/aj700101
  27. 김순옥, 박소영, "일 대학 간호학생의 학습유형별 시뮬레이션 교육 효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.1046-1057, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1046
  28. D. A. Kolb, Learning-style inventory, McBer & Company, 1985.
  29. P. R. Jeffries, Simulation in nursing education. New York, National League for Nursing, 2007.
  30. 윤진, 비판적 사고 성향 측정도구 개발: 간호학을 중심으로, 카톨릭대학교 대학원 박사학위논문, 2004.
  31. J. S. Lee, The Effects of Process on Problem-solving Performance in Various Tests, University of Chicago, 1978.
  32. 박정환, 우옥희, "PBL이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결 과정에 미치는 효과," 교육공학연구, 제15권, 제3호, pp.55-81, 1999.
  33. 육신영, 응급실 간호사의 임상등급에 따른 간호역량 및 행동지표 개발, 연세대학교 대학원 석사학위논문, 2003.
  34. National League for Nursing(NLN), "Educational Practices Questionnaire", "Simulation Design Scale", "Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning" instruments. from www.nln.org/researchgrants/ nln_laerdal/instruments.htm
  35. 하주영, "간호대학생의 학습유형과 학습태도 및 자기주도적 학습능력," 한국간호교육학회지, 제17권, 제3호, pp.355-364, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.3.355
  36. A. D'Amore, S. James, and E. Mitchell, "Learning styles of first-year undergraduate nursing and midwifery students: a cross-sectional survey utilizing the Kolb Learning Inventory," Nurse Educ Today, Vol.32, pp.506-515, 2012. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.08.001
  37. 정계선, 김경이, 성지아, "간호대학생의 학습유형과 비판적 사고성향이 의사소통능력에 미치는 영향," 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.413-422, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.413

Cited by

  1. Temperament by MBTI Personality Types, Learning Styles and Learning Strategies in Nursing Students vol.14, pp.9, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.400