Journal of Korean Academy of Dental Administration (대한치과의료관리학회지)
- Volume 2 Issue 1
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- Pages.1-15
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- 2014
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- 2288-2804(pISSN)
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A Survey of Medical Error and Disputes for the Provision of Patient Safety Measures
환자안전 대책 마련을 위한 치과 의료사고 및 분쟁 실태조사
- Kim, Sunmi (Department of Social and Humanity in Dentistry, Wonkwang University School of Dentistry) ;
- Shin, Hosung (Department of Social and Humanity in Dentistry, Wonkwang University School of Dentistry)
- Received : 2014.04.25
- Accepted : 2014.05.15
- Published : 2014.06.01
Abstract
Purpose: Medical error that threatens patient safety is an important issue to be solved for improving the quality of medical services, and it leads to economic loss, including physical and mental damages to heath care consumers who want to solve health problems safely. In this regard, this study aims to investigate the actual status of patient safety whose importance has been emphasized at home and abroad, and an analysis was conducted through a questionnaire survey of dentists from dental healthcare institutions. Research methods: Questionnaires were written out with focus on identifying actual status of Medical errors. Based on the initially composed questions, an expert consultation was carried out, and the category of Medical accidents (Medical errors) was divided into medical conduct-related items (36 items), medical practitioners and auxiliary personnel-related items (12 items), patient-related items (15 items) and administrative accidents-related items (3 items). Among members of the Korean Dental Association in 2011, 199 dentists were extracted by means of stratified sampling method as the subjects of analysis. Research results: The average number of years when medical accidents and disputes occurred after opening a dental clinic was 6.87 for medical accidents and 7.35 for medical disputes. That of dentists who experienced medical accidents within 5 years after opening a dental clinic was 47 (28.29%), and that of those who experienced medical disputes in less than 6-10 years was 38 (30.59%). In addition, 123 (74.1%) dentists were found to have experiences of 1 to 5 medical accidents, and 103 (83.0%) dentists experiences of 1 to 5 medical disputes. A look at the distribution of all types of items related to medical accidents according to the details of medical treatment revealed that the number of orthodontics-related accidents was highest with 243 (19.44%), and the number of dentists-related accidents was 133(10.64%), which is highest among the percentage of persons who conduct medical practices. The comparison results of the occurrence of medical accidents and disputes according to the general characteristics of dentists found that the age and the total number of years after opening a clinic showed a statistically significant difference in the item of medical accidents, and medical disputes did not show a statistical significance in any items. Conclusion: It is thought that to promote a culture of patient safety, there is a need to form basic data supported by a survey conducted in Korea based on the existing studies abroad. As a research on the starting line from the perspective of patient safety, this study sought to identify actual status of patient safety. Based on the findings of this study, interests in patient safety from dental industry will be increased, and furthermore follow-up study needs to be conducted with various subjects such as medical staff and patient group as the primary target.
연구목적 : 환자안전을 위협하는 의료과오는 의료의 질 향상을 위해 반드시 해결해 나가야할 중요한 요소이며, 건강문제를 안전하게 해결하고자 하는 의료소비자에게 신체적, 정신적 피해를 포함하여 경제적인 손실을 일으킨다. 이에 본 연구는 국내·외에서 중요성이 강조되고 있는 환자안전에 대한 실태를 파악하고자 치과의료기관의 개원 치과의사 응답을 통해 분석하였다. 연구방법 : 설문지는 의료과오의 실태파악에 초점을 두고 작성되었다. 선행연구를 통해 의료사고 및 의료분쟁의 초기문항을 구성하였다. 구성된 초기문항을 바탕으로 전문가 자문을 수행하였고 의료사고(의료과오)의 범주를 시술행위 관련 항목(36문항), 시술자 및 진료보조 인력 관련 항목(12문항), 환자 관련 항목(15문항), 진료 외 행정적 사고 항목(3문항)으로 구분하였다. 분석대상자는 2011년 대한치과의사협회 회원 중층화추출 방법을 고려하여 추출된 199명의 개원 치과의사이다. 연구결과 : 치과의원 개원 후 의료사고 및 의료분쟁이 나타난 시점의 평균 연도는 의료사고는 6.87년, 의료분쟁은 7.35년으로 조사되었다. 개원 후 의료사고를 경험은 5년 이내가 47명(28.29%), 개원 후 의료분쟁을 경험은 6-10년이 38명(30.59%)으로 가장 높게 나타났다. 의료사고의 경험은 1-5회가 123명(74.1%), 의료분쟁 경험에서도 1-5회가 103명(83.0%)로 가장 높게 나타났다. 진료내역에 따른 의료사고의 전체 유형별 항목의 분포는 교정 관련사고 243건(19.44%)이 가장 높게 나타났으며, 행위발생자를 중심으로 구분할 경우 치과의사 관련사고 133건(10.64%)이 가장 높게 나타났다. 치과의사의 일반적 특성에 따른 의료사고 및 의료분쟁의 발생 유무를 비교한 결과 의료사고 항목에서 연령과 총개원년수가 통계적으로 유의한 차이를 보였고, 의료분쟁은 어떤 항목에서도 통계적 유의성이 나타나지 않았다. 결 론 : 환자안전 문화정착을 위해서는 국외의 기존연구에 근거하여 국내에서 실시한 설문조사가 뒷받침된 기초자료가 형성되어야 할 것으로 생각된다. 본 연구는 환자안전관점에서 출발선 상에 있는 연구로써 현황파악에 초점을 맞춰 진행하였다. 향후 본 연구를 바탕으로 환자안전에 대한 치과 의료계의 관심이 제고되고 나아가 의료진, 환자 집단 등 다양한 대상으로 연구하여 후속연구가 이루어져야 할 것이다.