References
- 김은주, 이재근, "초등영어어휘 학습 성취기준의 필요성에 대한 연구:초등학교 4학년 영어 검정교과서 분석을 중심으로", 현대영어교육, 제12권, 제4호, pp. 358-376, 2011.
- 김이은, 차경애, 중학생의 어휘 학습 전략 사용 연구", 외국어교육연구, 제22권, 제1호, pp. 51-75, 2008.
- 김택수, "초등학교 영어교재 어휘 분석", 대한언어학회, 제11권, 제4호, pp. 1-18, 2002.
- 박주현, 김신혜, "고등학교 영어학습자의 어휘 학습전략과 어휘 능력과의 관계", 현대문법학회, 제68권, pp. 195-219, 2012.
- 이경랑, 김수연, 김슬기, 이윤정, "자기주도적 학습자 양성을 위한 영어학습전략 교수모형 연구:중학교 영어교과서를 중심으로", 현대영어교육, 제12권, 제1호, pp. 177-201, 2011.
- 원명옥, "초등 영어 어휘의 부수적 습득을 위한 지도방법", 영어교육연구, 제19권, 제1호, pp. 201-226, 2007.
- 한두진, "초등학교 영어교과서 어휘 분석", 글로벌영어교육학회, 제11권, 제1호, pp. 74-98, 2006.
- A. Bastanfar, "Vocabulary learning strategies and ELT materials:A study of the extent to which VLS research informs local coursebooks inIran," International Education Studies, Vol. 3, No. 3, pp. 158-165, 2010.
- J. Coady and T. Huckin, Second language vocabulary acquisition: A rationale for pedagogy. Cambridge:Cambridge University Press, 1997.
- A. D. Cohen, Strategies in learning and using a second language, Resading, MA:Addison Wesley Longman, 1998.
- A. D. Cohen, "Strategies-based instruction for learners of a second language," NASSP Bulletin Vol. 84, No. 1, pp. 10-18, 2000. https://doi.org/10.1177/019263650008461203
- Y. Gu and R. K. Johnson, "Vocabulary learning strategies and language learning outcomes," Language Learning, Vol. 46, No. 4, pp. 643-679, 1996. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1996.tb01355.x
- J. H. Huh, "Vocabulary learning strategy use and vocabulary proficiency," English Language & Literature Teaching, Vol. 15, No. 4, pp. 34-54, 2009.
- N. Lake, "Survey review:learner training in ELT coursebooks", ELT Journal, Vol. 51, No. 2, pp. 169-182, 1997. https://doi.org/10.1093/elt/51.2.169
- E. J. Lee, "Effective vocabulary learning strategies for Korean EFL students", Linguistics Studies, Vol. 13, pp. 155-166, 2008.
- J. M. Lawson and D. Hogben, "The vocabulary learning strategies of foreign language students," Language Learning, Vol. 46, No. 1, pp. 101-135, 1996. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1996.tb00642.x
- P. Meara, "The important of anearly emphasis on L2 vocabulary," The Language Teacher, Vol. 19, No. 2, pp. 8-10, 1995.
- R. Morin and J. Goebel, "Basic vocabulary instruction:Teaching strategies or teaching words?," Foreign Language Annals, Vol. 34, No. 1, pp. 8-17, 2001. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.2001.tb02797.x
- http://www.kushiro-ct.ac.jp/library/kiyo/kiyo36/Brian.pdf
- I. S. P. Nation, Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
- R. L. Oxford, Language learning strategies:What every teacher should know. Boston:Heinle & Heinle, 1990.
- R. L. Oxford, Teaching and research language learning strategies. New York:Pearson, 2011.
- J. E. Park, "Korean EFL learners' vocabulary learning strategies," English Teaching, Vol. 54, No. 4, pp. 3-30, 2001.
- N. Schmitt, Vocabulary learning strategies. In N. Schmitt and M. McCarthy, (Eds.), Vocabulary: Description, acquisition, and pedagogy, Cambridge:Cambridge University Press, pp. 199-227, 1997.
- J. Ranalli, The treatment of key vocabulary learning strategies in current ELT coursebooks: Repetition, resource use, recording. Unpublished Ph. D. Thesis, University of Birmingham, 2003.
- J. Rubin, A. U. Chamot, V. Harris, and N. J. Anderson, Intervening in the use of strategies. In A. D. Cohen & E. Nacaro(Eds.), Language learning strategies (pp. 141-160), Oxford University Press, 2007.
- 이승은, "어린이 영어 문화교육에 관한 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제5호, pp. 496-504, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.05.496
- 이재근, 정은숙, "초등학교 영어학습자의 어휘력, 흥미도 및 자신감 향상을 위한 암시적/명시적 어휘 지도와 그 결과", 영어교과교육, 제4권, 제1호, pp. 27-63, 2005.
- 임상봉, "초등학교 어휘학습과 지도에 대한 소고", 초등영어교육, 제4권, 제1호, pp. 87-110, 1998.
- 이재근, 권민지, 김용호 김은주, 김민경, 전영주, 이동욱, 박진영, 윤경진, 초등학교 5. 서울:대교, 2011.
- 이재관, 이경숙, 김점옥, 최정혜, 문대권, 홍경희, 이재영, 서전영, 정명희, 신미정, 김정미, 이선미, 이을순, 초등학교 5. 서울:미래엔, 2011.
- 김혜리, 천윤숙, 김우영, 이은영, 정창영, 박신애, 오주영, 김민정, 박경미, 초등학교 5. 서울:YBM, 2011.