DOI QR코드

DOI QR Code

Investigating Vocabulary Learning Strategies Instruction in Korean Elementary School English Textbooks

초등학교 5학년 영어 교과서 분석: 어휘학습전략 중심으로

  • 김금선 (서강대학교 외국어교육원) ;
  • 임희주 (단국대학교 교양기초교육원)
  • Received : 2014.02.18
  • Accepted : 2014.04.01
  • Published : 2014.04.28

Abstract

As vocabulary acquisition has become one of the emerging key issues in the foreign language education field, interest in vocabulary learning strategies (VLS) has also increased. However, little has been done to investigate the vocabulary learning strategies of young learners. Therefore, this study attempts to investigate VLS use in elementary school English language textbooks. A total of three fifth grade English textbooks and teachers' guidebooks were chosen and analyzed with the vocabulary learning strategies taxonomy suggested by Scbmitt (1997). The researcher identified there were only a limited number of vocabulary learning strategies in the textbooks and most of them were consolidation strategies. It was concluded that a variety of VLS should be introduced in multiple ways in consideration of learner preference, styles, culture and level of English proficiency. Some implications for the teaching and learning of vocabulary for EFL instruction amongst young learners are discussed.

최근 외국어 학습에 있어 어휘 학습의 중요성이 부각되며 어휘학습전략 교육에 대한 관심이 급증하였다. 하지만 어휘학습전략 연구는 아직 미비한 상태로, 특히 어휘 학습이 필수적인 어린이 영어 학습자 대상의 연구가 필요하겠다. 따라서 본 연구는 초등학교 영어 교과서에 수록되어 있는 어휘학습 활동과 전략을 분석하여, 전반적인 사용 실태를 알아보고 어린이 영어어휘 지도에 주는 시사점을 논의하고자 한다. 이를 위해 초등학교 5학년 영어 교과서 중 총 3개의 교과서와 교사지도서를 선택하고, 수록된 어휘관련 학습활동들을 Schmitt(1997)의 어휘학습전략 분류표로 분석하였다. 연구 결과, 분석에 사용된 교과서 3종 모두 다양한 어휘학습전략의 종류를 포함하지 않았다. 3종의 교과서에서 사용된 전략은 상위전략인 발견전략과 강화전략 중 Y사 교과서에서 발견된 '영한사전을 이용한다'를 제외하고는 모두 강화전략이었으며, 암시적인 학습방법이 사용되었다. 우리나라 학습자들이 제한된 어휘학습전략을 선호하고 사용한다는 국내 선행연구 [2][4][23]의 결과를 고려해볼 때, 영어교육현장에서는 앞으로 보다 다양한 어휘학습전략을 여러 가지 방법으로 소개하고 활용해볼 수 있는 기회를 제공할 필요성이 있겠다.

Keywords

References

  1. 김은주, 이재근, "초등영어어휘 학습 성취기준의 필요성에 대한 연구:초등학교 4학년 영어 검정교과서 분석을 중심으로", 현대영어교육, 제12권, 제4호, pp. 358-376, 2011.
  2. 김이은, 차경애, 중학생의 어휘 학습 전략 사용 연구", 외국어교육연구, 제22권, 제1호, pp. 51-75, 2008.
  3. 김택수, "초등학교 영어교재 어휘 분석", 대한언어학회, 제11권, 제4호, pp. 1-18, 2002.
  4. 박주현, 김신혜, "고등학교 영어학습자의 어휘 학습전략과 어휘 능력과의 관계", 현대문법학회, 제68권, pp. 195-219, 2012.
  5. 이경랑, 김수연, 김슬기, 이윤정, "자기주도적 학습자 양성을 위한 영어학습전략 교수모형 연구:중학교 영어교과서를 중심으로", 현대영어교육, 제12권, 제1호, pp. 177-201, 2011.
  6. 원명옥, "초등 영어 어휘의 부수적 습득을 위한 지도방법", 영어교육연구, 제19권, 제1호, pp. 201-226, 2007.
  7. 한두진, "초등학교 영어교과서 어휘 분석", 글로벌영어교육학회, 제11권, 제1호, pp. 74-98, 2006.
  8. A. Bastanfar, "Vocabulary learning strategies and ELT materials:A study of the extent to which VLS research informs local coursebooks inIran," International Education Studies, Vol. 3, No. 3, pp. 158-165, 2010.
  9. J. Coady and T. Huckin, Second language vocabulary acquisition: A rationale for pedagogy. Cambridge:Cambridge University Press, 1997.
  10. A. D. Cohen, Strategies in learning and using a second language, Resading, MA:Addison Wesley Longman, 1998.
  11. A. D. Cohen, "Strategies-based instruction for learners of a second language," NASSP Bulletin Vol. 84, No. 1, pp. 10-18, 2000. https://doi.org/10.1177/019263650008461203
  12. Y. Gu and R. K. Johnson, "Vocabulary learning strategies and language learning outcomes," Language Learning, Vol. 46, No. 4, pp. 643-679, 1996. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1996.tb01355.x
  13. J. H. Huh, "Vocabulary learning strategy use and vocabulary proficiency," English Language & Literature Teaching, Vol. 15, No. 4, pp. 34-54, 2009.
  14. N. Lake, "Survey review:learner training in ELT coursebooks", ELT Journal, Vol. 51, No. 2, pp. 169-182, 1997. https://doi.org/10.1093/elt/51.2.169
  15. E. J. Lee, "Effective vocabulary learning strategies for Korean EFL students", Linguistics Studies, Vol. 13, pp. 155-166, 2008.
  16. J. M. Lawson and D. Hogben, "The vocabulary learning strategies of foreign language students," Language Learning, Vol. 46, No. 1, pp. 101-135, 1996. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1996.tb00642.x
  17. P. Meara, "The important of anearly emphasis on L2 vocabulary," The Language Teacher, Vol. 19, No. 2, pp. 8-10, 1995.
  18. R. Morin and J. Goebel, "Basic vocabulary instruction:Teaching strategies or teaching words?," Foreign Language Annals, Vol. 34, No. 1, pp. 8-17, 2001. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.2001.tb02797.x
  19. http://www.kushiro-ct.ac.jp/library/kiyo/kiyo36/Brian.pdf
  20. I. S. P. Nation, Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
  21. R. L. Oxford, Language learning strategies:What every teacher should know. Boston:Heinle & Heinle, 1990.
  22. R. L. Oxford, Teaching and research language learning strategies. New York:Pearson, 2011.
  23. J. E. Park, "Korean EFL learners' vocabulary learning strategies," English Teaching, Vol. 54, No. 4, pp. 3-30, 2001.
  24. N. Schmitt, Vocabulary learning strategies. In N. Schmitt and M. McCarthy, (Eds.), Vocabulary: Description, acquisition, and pedagogy, Cambridge:Cambridge University Press, pp. 199-227, 1997.
  25. J. Ranalli, The treatment of key vocabulary learning strategies in current ELT coursebooks: Repetition, resource use, recording. Unpublished Ph. D. Thesis, University of Birmingham, 2003.
  26. J. Rubin, A. U. Chamot, V. Harris, and N. J. Anderson, Intervening in the use of strategies. In A. D. Cohen & E. Nacaro(Eds.), Language learning strategies (pp. 141-160), Oxford University Press, 2007.
  27. 이승은, "어린이 영어 문화교육에 관한 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제5호, pp. 496-504, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.05.496
  28. 이재근, 정은숙, "초등학교 영어학습자의 어휘력, 흥미도 및 자신감 향상을 위한 암시적/명시적 어휘 지도와 그 결과", 영어교과교육, 제4권, 제1호, pp. 27-63, 2005.
  29. 임상봉, "초등학교 어휘학습과 지도에 대한 소고", 초등영어교육, 제4권, 제1호, pp. 87-110, 1998.
  30. 이재근, 권민지, 김용호 김은주, 김민경, 전영주, 이동욱, 박진영, 윤경진, 초등학교 5. 서울:대교, 2011.
  31. 이재관, 이경숙, 김점옥, 최정혜, 문대권, 홍경희, 이재영, 서전영, 정명희, 신미정, 김정미, 이선미, 이을순, 초등학교 5. 서울:미래엔, 2011.
  32. 김혜리, 천윤숙, 김우영, 이은영, 정창영, 박신애, 오주영, 김민정, 박경미, 초등학교 5. 서울:YBM, 2011.