DOI QR코드

DOI QR Code

내러티브 전개에서의 클로즈업 쇼트의 연출 효과 - 애니메이션을 중심으로-

Directional effects of close-up shot in Development of Narrative - Focusing on Animation -

  • 투고 : 2013.11.21
  • 심사 : 2014.02.26
  • 발행 : 2014.02.28

초록

영화든 애니메이션이든 영상의 프레임에 담긴 쇼트들은 상당히 가변적이지만 클로즈업은 피사체에서 보여 지는 의미들을 부각시킨다. 영화에서의 클로즈업은 배우의 연기가 중요한 영향을 미치는 반면 애니메이션은 감독 및 애니메이터가 창조한 캐릭터의 연기를 대신하고 있어 클로즈업에 대한 이해가 우선되어야 한다. 이 연구는 애니메이션 내러티브에서 특별한 의미로 기능하는 클로즈업의 연출적 효과들을 극장용 애니메이션을 중심으로 고찰하였다. 클로즈업의 다양한 연출 효과들 중에서도 내러티브의 자연스러운 흐름과 관객의 감정이입으로 몰입을 유도하는 연출 효과를 중심으로 하였다. 내러티브의 자연스러운 흐름을 유도하는 연출 효과로 서술적 클로즈업을 분석하였으며, 캐릭터의 내면적 심리를 효과적으로 전달하여 관객의 감정이입을 유도하는 연출 효과로 심리적 클로즈업을 분석하였다. 마지막으로 극적인 효과를 창출하여 극의 몰입을 유도하는 상징적 클로즈업을 분석하여 애니메이션에서의 클로즈업 연출이 내러티브 전개의 완성도를 높이는데 기여할 수 있을 것으로 기대한다.

Even if shots in frames may be variable in both movies and animations, close-up reveals the significance of the subject in the focus. Because directors and animators take the place the actor as character in animation while performance of actor plays an important role in the close-up in the movies, it is significant to understand the close-up in the animation. In the present study we investigate the dramatic effect of close-up in the animation narrative in animations for theaters. Among the various dramatic effects of the close-up, the natural flow of the narrative and the induction of immersing in emotion are focused. Descriptive close-up is analyzed as a dramatic effect of inducing the natural flow of the narrative. Psychological close-up is analyzed as the induction of immersing emotion by effective delivery of internal mental state of a character. By analyzing symbolic close-up as the induction of immersing in the play by producing a dramatic effect, we expect that the close-up contribute to the advance of animation narrative structure.

키워드

참고문헌

  1. Y. Kim, A Study on Acting Methods Corresponding to the Characteristics of the Film, Dankook University, p.26, 2012.
  2. K. Bang, Symbolism of close-ups in films : Case study on Myung Se Lee's and , Hongik University, p.15, 2006.
  3. B. Son, The Features of Close-Ups in Realism Films-Focusing on and , Cineforum Vol14호, p.140, 2012.
  4. Y. Lee, Analysis of Movie Production by Camera Movement-focusing on suspense , Digital design Vol,33, p.494, 2012.
  5. Dick, Bernard F., Anatomy of film, Visual and language, p.31-32, 1996.
  6. K. Kim. What is semiotics?, Seoul, p.261, 1994.
  7. S. Choi, Speaking of image, Visual and language, p.34, 2001.
  8. Balazs, Bela, Theory of the Film . Visual and language. p.63, 2003.
  9. W. Choi, Research on Characteristics of Close-up Image Technique in Television Media, Kyungil University, p.16, 2003.
  10. D. Lee, Analytic study on structural components of the narrative structure in feature-length animated films, Hongik University, p.1, 2009.
  11. J. Kim, A Study on the Narration Structure and Scene Composition in Animation : Centering the Animation of Walt Disney, Jungang, p.15, 2007.
  12. Mckee, Robert,, Story, Seoul, p.54, 1997.