A Study on Sixth Grade Students' Understanding of Fraction as Quotient

초등학교 6학년 학생들의 몫으로서의 분수에 대한 이해 분석

  • Received : 2014.11.10
  • Accepted : 2014.12.18
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The purpose of this study was to explore in detail students' understanding of fraction as quotient. A total of 158 sixth graders in 6 elementary schools were surveyed by 8 tasks in relation to fraction as quotient. As a result, students used various partitioning strategies to solve the given sharing tasks such as partitioning the singleton unit, the composite unit, or the whole unit of the dividend. They also used incorrect partitioning strategies that were not appropriate to the given context. Students' partitioning strategies and performance of fraction as quotient varied depending on the given contexts and models. This study suggests that students should have rich experience to partition various units and reinterpret the context based on the singleton unit of the dividend.

본 연구에서는 몫으로서의 분수에 대한 학생들의 이해를 분석하고자, 몫으로서의 분수에 대한 학습을 마친 초등학교 6학년 학생 158명을 대상으로 똑같이 나누어 가지는 상황과 관련된 8개의 문항을 제시하였다. 연구 결과, 학생들은 똑같이 나누어야 할 대상의 단일단위를 각각 분할, 합성단위를 분할, 전체를 분할하거나 적절하지 않은 분할 전략 등을 사용하여 문제를 해결하였다. 또한 학생들은 과제 변인(제시된 모델의 유형, 제시된 피제수와 제수의 크기)에 따라 사용하는 분할 전략 및 이해 정도의 차이를 보였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 몫으로서의 분수에 대한 교수 학습 방안에 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords