예비교사의 원의 넓이에 대한 내용지식 분석

An Analysis of Pre-Service Teachers' Mathematical Content Knowledge about the Area of a Circle

  • 투고 : 2014.11.10
  • 심사 : 2014.12.12
  • 발행 : 2014.12.31

초록

본 연구의 목적은 원의 넓이에 대한 초등예비교사들의 내용지식을 조사하는 것이다. 이를 위해 문헌분석을 토대로 원의 넓이의 측정에 관련된 기본 개념들을 추출하였으며, 이를 반영한 검사지를 개발, 53명의 초등예비교사들에게 적용하여 그 반응을 분석하였다. 분석 결과, 예비교사들은 원의 넓이의 의미를 단위넓이의 개수보다는 원의 정의나 넓이 공식으로 기술하고 있었다. 또한 분할과 단위반복에 비해 보존과 배열구조에서 불완전한 이해를 보였고, 어림을 무시하는 경향이 컸으며 실무한의 수용에 어려움을 보였다. 이러한 결과는 예비교사 양성프로그램에서 원의 넓이에 대한 내용지식을 좀 더 명시적으로 지도할 필요가 있음을 시사한다.

The purpose of this study is to investigate mathematics content knowledge(MCK) of pre-service teachers about the area of a circle. 53 pre-service teachers were asked to perform four tasks based on the central ideas of measurement for the area of a circle. The results of this study are as follows. First, pre-service teachers had some difficulty in describing the meaning of the area of a circle. Quite a few of them didn't recognize the necessity of counting the number of area units. Secondly, pre-service teachers had insufficient content knowledge about the central ideas of measurement for the area of a circle such as partitioning, unit iteration, rearranging, structuring an array and approximation. Lastly, few pre-service teachers understood the concept of actual infinity. Most students regarded the rectangle as the figure having the approximation error instead of the limitation from rearranging the parts of a circle.

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