DOI QR코드

DOI QR Code

SERVQUAL 모형을 적용한 국방전자조달 서비스에 대한 만족도 분석

A Study on the Satisfaction Level of the National Defense Electronic Procurement System Service by Applying the SERVQUAL Model

  • Min, Wonbae (Department of Defense Acquisition, Kangwoon University) ;
  • Kang, Seokjoong (Department of Management of Technology for Defense, Korea University) ;
  • Lee, Bumkoo (Department of Defense Acquisition, Kangwoon University)
  • 투고 : 2013.11.07
  • 심사 : 2014.01.17
  • 발행 : 2014.02.28

초록

국방전자조달시스템은 방위사업청 및 수요군, 조달업체의 전자입찰을 지원하는 시스템이다. 이 시스템은 유관정보서비스와의 연계를 통한 다양한 정보 활용을 가능하게 함으로써 방위사업청, 수요군, 조달업체들의 전자입찰업무의 효율적 수행에 있어 많은 기여를 하였다. 그러나 급격히 발전하는 첨단 신기술 기반 인프라와 다양한 커뮤니케이션 채널의 증가에 발맞추어 국방전자조달시스템 또한 차세대 버전으로의 업그레이드 필요성이 대두되고 있다. 이러한 시대적 요구에 신속히 대응하고, 이를 충족시키기 위하여 본 논문에서는 업무담당자들의 국방전자조달시스템 서비스에 대한 만족도를 조사하여 차세대 포털로서 도약하기 위한 개선방향을 제시하고자 한다.

The national defense electronic procurement system is an information system supporting DAPA, services (Army, Navy and Air Force), and the procurement companies in the electronic bidding. It has contributed greatly to improving the efficiency of the national defense electronic procurement process by providing various information services based on inter-operation among the related parties. However the national defense electronic procurement system is expected to be upgraded to the next version in accord with rapidly evolving infrastructure based on high technology and increasing various communication channels. This paper investigates the satisfaction level of the system users and proposes directions for the next-generation procurement portal.

키워드

참고문헌

  1. Defense Acquisition Program Administration, "The Master Plan of National Defense e-Procurement System", Defense Acquisition Program Administration, 2009.
  2. Defense Acquisition Program Administration, "The Master Plan of Information Strategy", Defense Acquisition Program Administration, 2007.
  3. Defense Acquisition Program Administration, The National Defense e-Procurement System Homepage, [Internet]. http://www.d2b.go.kr/
  4. Defense Acquisition Program Administration, "Audit Report, 2009-2011", Defense Acquisition Program Administration, 2009-2011.
  5. M. J. Lee, "Study on the development of national defense e-procurement system", Defense Acquisition Program Administration, 2009.
  6. Y. K. Park, H. Y. Park, "A Study on the Effect of Administrative Service Quality on Customer Satisfactionusing SERVQUAL" Journal of Gyeongna Development Institute, vol. 3, no. 4, pp. 117-143, Dec. 2000.

피인용 문헌

  1. SERVQUAL 기법을 이용한 국가 개인정보보호 정책에 대한 국민 인식의 분석 vol.26, pp.4, 2014, https://doi.org/10.13089/jkiisc.2016.26.4.1037
  2. 소방공무원들이 인지하는 소방장비 보급으로 소방장비 만족도에 미치는 영향: 소방장비 신뢰성의 매개효과를 중심으로 vol.17, pp.8, 2014, https://doi.org/10.5392/jkca.2017.17.08.677
  3. 환경조경 이동통신용 웹의 서비스 품질 연구 - 전문포털사이트 라펜트를 중심으로 - vol.23, pp.2, 2014, https://doi.org/10.13087/kosert.2020.23.2.17