Design of a Stepwise Enrichment Curriculum for the Gifted and Talented in Informatics

정보과학영재를 위한 단계별 심화 교육과정의 설계

  • 김경규 (웅상여자중학교) ;
  • 이종연 (충북대학교 디지털정보융합학과/컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.11.28
  • Accepted : 2014.01.07
  • Published : 2014.01.30

Abstract

The current curriculums for the gifted and talented students in informatics are not practical and systematic in teaching methods because it is hard to provide the gifted and talented students with appropriate education individualized at their own levels. Furthermore, there are still some problems in previous curriculums for the gifted and talented students in informatics as follows. First, there are not sufficient on previous curriculums for the gifted and talented education in informatics in middle and high schools. Second, previous curriculums in use do not contribute to cultivating the creativity, problem-solving, logical thinking abilities and insight for the gifted students. Third, there is no curriculum, which reflects on individual's ability and aptitude, for the gifted and talented education in informatics. Therefore, in this paper, we suggest stepwise enrichment curriculums that enables the gifted and talented students to be equipped with creative problem-solving skills and computational thinking abilities. In this regard, at first, The problem with existing research and educational institutes for the gifted and talented in informatics were analyzed. Next we developed a concrete stepwise enrichment curriculum in accordance with the practical educational objectives of the gifted and talented in informatics.

현재 우리나라 정보과학영재의 교육과정은 비실용적이고 체계적이지 못하여 정보과학영재 교육 운영에 매우 어려운 실정이며 그 문제점은 다음과 같이 요약된다. 첫째, 중등 영재교육과정에 대한 기존 연구가 많이 부족한 상태이다. 둘째, 운영 개발되어 있는 영재교육과정은 창의성, 문제해결력, 논리적 사고력과 통찰력 등을 신장시키기 힘들다. 셋째, 영재의 능력, 적성 소질에서의 개인차를 고려한 교육과정이 없는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 중등 정보과학영재의 창의적 문제해결능력과 계산적 사고를 향상시킬 수 있는 단계별 심화 교육과정을 설계하여 제안하고자 한다. 이를 위해 먼저 정보과학영재 교육에 대한 기존 연구와 교육기관의 실태를 조사하여 문제점을 분석하였다. 그리고 이를 근거로 실용적인 중등정보과학영재 교육목표에 부합하는 세부적인 단계별 심화 교육과정을 설계하였다.

Keywords