DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Perceptions on Storytelling Mathematics Textbooks with Computer Algebra System

스토리텔링 수학 교과서에서 공학적 도구의 활용과 미분적분학 단원에 관한 개발 사례

  • Lee, Sang-Gu (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Shin, Joonkook (Department of Mathematics Education, Chungnam National University) ;
  • Kim, Kyung-Won (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University)
  • Received : 2014.02.06
  • Accepted : 2014.02.13
  • Published : 2014.02.15

Abstract

The present study seeks to provide an easy path to differential perceptions of students at the upper high school level by applying a story telling method and also, characteristically, to earn some time for class discussion by reducing learning time for simple calculational procedure through Computer Algebra System(CAS) tools. This study offers a clear example of storytelling textbooks through Sage. Hence, the study aims at enabling students who have practiced contents with Sage tools to deal with diverse and complicated calculation problems, if they learn to build up mathematical formulas for those problems.

스토리텔링 기법을 수학 교과서에 적용할 때, 스토리를 전개하는 방법에 따라 늘어나는 학습시간을 효율적으로 조절하는 것은 중요한 문제이다. 특히 고교과정의 수학은 중학교 과정과 비교하여 소화하여야 할 수학적 지식의 양과 질이 차별화 되므로, 각 단원에 적절한 스토리텔링 기법을 개발할 필요가 있다. 본 연구에서는 고등학교 미분적분학 단원을 중심으로, 공학적 도구를 활용하여 수학 문제 풀이에 요구되는 계산 시간을 줄여 개념학습 시간을 충분하게 확보하는 스토리텔링 교과서 개발 사례를 제시한다.

Keywords

References

  1. 고래영 외 (2009). 모바일 환경에서의 Sage-Math의 개발과 선형대수학에서의 활용. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(4), 1023-1041.
  2. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호[별책 8].
  3. 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화 방안. 2012.1.10 홍보담당관실 보도자료.
  4. 권오남 외 (2013). 고등학교 스토리텔링 모델 교과서 개발. 한국과학창의재단 연구보고서 2013-8.
  5. 김경원․이상구 (2013). 모바일 선형대수학 스마트폰 콘텐츠 개발과 활용. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(2), 121-134. https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.2.121
  6. 김경원․이상구․이재화 (2011). Excel Grapher: 역동적 함수 그래프 도구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 25(2), 309-321.
  7. 김덕선 외 (2008). 선형대수학 교육에 적용되는 양방향 콘텐츠 기반의 MathML 과 JAVA 도구에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 47(1), 76-90.
  8. 김미경 외 (2012). 2011년 국가수준 학업성취도 평가 결과 분석: 수학. 한국교육과정평가원 연구보고서 RRE 2012-2-3.
  9. 류수열 외 (2011). 스토리텔링과 교과서 편찬 연구. 서울: 금성출판사.
  10. 송정란 (2007). 스토리텔링의 이해와 실제. 서울: 문학아카데미.
  11. 이상구․장지은․김경원 (2013). Sage와 GeoGebra를 이용한 선형대수학 개념의 Visual-Dynamic 자료 개발과 활용. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(1), 1-17. https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.1.001
  12. 이재학 외 (2013). 중학교 스토리텔링 모델교과서 개발자료. 교육과학기술부.
  13. Casey, B. et al. (2008). Use of a storytelling context to improve girls' and boys' geometry skills in kindergarten. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 29-48. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2007.10.005
  14. Ham, Y. & Lee, S.-G. (2005). New Learning Environment of Linear Algebra in Korea. J . KSME Ser. D, 9(1), 57-66.
  15. Hauscarriague, A. (2008). Teaching Mathematics Through Stories in High School and Community College, Unpublished doctoral dissertation. California(USA): Claremont Graduate University.
  16. Kim, D.-S. & Lee, S.-G. & Markowsky, Greg (2010). Mobile Sage-Math for Linear Algebra and its Application. The Electronic Journal of Mathematics and Technology, 4(3), 1-13.
  17. Lee, S.-G, Kim, K.-W & Lee, J. H. (2013). Sage matrix calculator and full Sage contents for linear algebra. The Korean Journal of Mathematics, 21(4), 503-521. https://doi.org/10.11568/kjm.2013.21.4.503
  18. Lee, S.-G et al. (2012). Laboratory Manual for Calculus with Sage. Seoul(Korea): KyungMoon Pub.
  19. Roberts, N., & Stylianides, A. J. (2013). Telling and illustrating stories of parity: a classroom-based design experiment on young children's use of narrative in mathematics. ZDM the International Journal on Mathematics Education, 45(3), 453-467. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0474-2

Cited by

  1. '컴퓨팅 사고력(Computational thinking)' 향상과 Sage 도구를 이용한 수학교육 vol.29, pp.1, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.1.19
  2. 중위권 공과대학 신입생들의 수학적 성향의 변화 분석 vol.29, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.4.745
  3. 대학의 미적분학 교과목에서 수업 방식에 따른 교육 효과 고찰 vol.30, pp.1, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.1.47