DOI QR코드

DOI QR Code

Improvement of Efficacy by Applying Intuitive Learning and Group Investigation Methods on Engineering Education

공학교육에 있어 직관 연상과 집단학습을 통한 효능감 향상 사례 연구

  • 마정범 (동양미래대학교 기계공학부) ;
  • 김종현 (구미대학교 글로벌관광복지계열 영어전공)
  • Received : 2014.02.12
  • Accepted : 2014.03.27
  • Published : 2014.03.01

Abstract

Intuitive learning method was applied at the beginning of each lecture to induce students to draw their interests. Avoiding simple explanation of equations and problem solving by using them, we repeated theoretical concepts verbally and applied physical meanings when we developed and wrote equations. By these methods we expected to find a way to increase students' learning effects. We also took a group investigation on pursuing term projects. Students choose their own subjects individually and submitted reports according to the time schedule. The reports included the contents that they learned during classes. After choosing best reports for each group by instructor, students at each group divided roles and prepared presentations. Thorough these methods they increased their scores from mid-term to final exams, and got aquatinted with responsibilities among group and organizations. They also experienced physical meanings from the usual daily life phenomena which could be connected to the engineering concepts and improved abilities as junior engineers.

공학교육의 도입부에 직관을 활용하여 학습자의 흥미를 유발하고, 단순한 수식의 전개와 그를 활용한 문제풀이 중심 교육에서 벗어나 개념의 내용을 반복적으로 구술하고 수식을 유도하는 과정에 물리적 개념을 적용하여 쓰게 함으로써 전문대학 학습자의 학습효과를 증진시키는 방안을 모색하였다. 또한, 프로젝트 수행에 있어 학습자 스스로 주제를 선정하고 학습한 내용을 적용하여 일정에 맞추어 보고서를 제출하고 교수자는 각 모둠별로 우수한 보고서를 선택하였다. 각 모둠의 모둠원은 역할 분담을 통해 우수 보고서에 대해 발표하는 과정을 거치면서 조직원으로서의 역할을 익히도록 하였다. 이를 통해 학습자의 성적이 향상되고 일상생활에서 경험하게 되는 물리현상을 역학과 연계할 수 있게 하며, 초급설계자로서의 역량을 제고하고자 하였다.

Keywords

References

  1. Kim, T. H., Lee, S. Y., and Rho, T. C., 2005, "Investigation of the Components for Assessing the Ability of Engineering Design," Journal of Engineering Education Research, Vol. 8, No. 3, pp. 49-56.
  2. 박민일, 2003, 직관적 방법에 의한 다항함수미적분 교재 구성, 아주대학교.
  3. 박정혜, 2006, 수학문제 해결에서 직관적 사고의 분석, 경희대학교.
  4. 이가영, 2002, 중학교 수학에서 직관적 방법을 통한 증명지도에 관한 연구, 단국대학교.
  5. 우은정, 2004, 정수계산의 직관적 모델 연구, 성균관대학교.
  6. 조광희, 2002, 경험이나 직관을 강조한 발문학습이 수학 학습태도 및 학업성취도에 미치는 영향, 공주대학교.
  7. 윤광보, 김용욱, 최병옥, 2008, 교육방법과 교육공학의 이해, 양서원.
  8. 이경화, 2002, 학습자 중심의 국어과 협동학습법 방법 연구, 한국교원대학교.
  9. Ma, J. B., 2013, "A Case Study on Engineering Education using Intuition and Verbal Repetition," Journal of Engineering Education Research, Vol. 16, No. 4, pp. 30-36. https://doi.org/10.18108/jeer.2013.16.4.30