DOI QR코드

DOI QR Code

Suggestion of Engineering Aesthetics as a Model of Convergence-Based Courses Between Engineering, Arts and Humanities

공학·예술·인문학 융합교과 개발 모델로서의 「공학미학」 제안

  • Kim, Eun-Joon (School in Arts and Language, Ecole des hautes etudes en sciences sociales (EHESS) Paris)
  • 김은준 (프랑스 사회과학고등연구원 Arts et Langage)
  • Received : 2014.05.07
  • Accepted : 2014.08.04
  • Published : 2014.09.01

Abstract

Convergence education is one of the most frequently studied topics in the academic world as well as other various areas of the society today. The importance of convergence-based course in engineering education has long been discussed and resulted in society-wide consensus with series of attempts to apply the theory. To bring about fruitful outcome through theses efforts, we have to establish the sustainable and systematic convergence education in engineering. With this goal, we will cover the critical comprehension on the modern studies divided by three concepts(the truth, the good, and the beauty) and review the notion of "Transdisciplinarity", thereby proposing the macro goals of the convergence-based course in engineering. To realize our goals, we will suggest "Engineering aesthetics" as a convergence-based course in engineering.

현재 융합은 학문에서 뿐만 아니라 사회 전 분야에 걸쳐 가장 중요하게 다뤄지는 주제 중 하나이다. 공학교육에도 융합학문, 융합교과의 필요성에 대한 논의가 이미 오래 전에 시작되었으며 이제는 커다란 공감대 속에서 적용 단계의 시도들이 계속되고 있다. 이러한 노력이 실질적인 성과로 이어지기 위해서는 융합교육의 체계적이고 이론적인 틀과 목표를 확립하고 교육의 연속성을 확보하는 것이 중요하다. 이에 기여하고자 우리는 진 선 미의 틀로 구획지어진 근대 학문에 대한 비판적 이해와 초학제성 이론을 통해 융합의 기본 개념을 환기시키고, 이를 바탕으로 공학융합교육의 거시적 목표를 제시할 것이다. 이러한 목표의 구체화, 현실화를 위해 융합교과 모델로서 기획된 공학 예술 인문학 융합교과, "공학미학"을 소개하고자 한다.

Keywords

References

  1. 이영태, 2014, "4개 대학(경희대, 단국대, 인하대, 한양대(ERICA)) 공학계열 융합교육 특성화 방안 마련을 위한 워크샵 결과 보고서," Center for Convergence Education, Kyung Hee University, p. 2.
  2. Nicolescu, B, 2005, "Transdisciplinarity - Past, Present and Future," CETRANS.
  3. Nicolescu, B, 1996, La Transdisciplinarite. Manifeste, edition du Rocher, p. 94.
  4. Liu, Y., 2000, "The Aesthetic and Ethic Dimensions of Human Factors and Design," In Proceedings of the 5th Industrial Engineering Conference on Industrial Engineering-Theory, Applications, and Practice.(Quoted in Liu 2001)
  5. Liu, Y., 2001, "Engineering Aesthetics and Aesthetic Ergonomics: A Dual-Process Research Methodology and Its Applications," Proceedings of the International Conference on Affective Human Factors Design, Asean Academic Press, London.
  6. 김은준, 2014, "공학미학 교과 및 교재 개발 기획안," Innovation Center for Engineering Dducation, Seoul National University of Science and Technology, p. 10.
  7. 김은준, 2014, "공학미학 교과 및 교재 개발 기획안," Innovation Center for Engineering Dducation, Seoul National University of Science and Technology, p. 43.
  8. 김은준, 2014, "공학미학 교과 및 교재 개발 기획안," Innovation Center for Engineering Dducation, Seoul National University of Science and Technology, p. 57.
  9. 김은준, 2014, "공학미학 교과 및 교재 개발 기획안," Innovation Center for Engineering Dducation, Seoul National University of Science and Technology, p. 43.
  10. Hur, Y. J., 2013, "A Study on Analysis of Existing University's Convergence Education and Suggestion for It's Developing Direction," The Journal of Educational Research, Vol. 11, No. 1, pp. 45-79.