Abstract
Although the concern about various welfare resources in the private sector is increasing, it has been less discussed on product donation in comparison with cash donation. This study is to explore effective product donation system by understanding the intermediary process experience of product philanthropy between corporations and non-profit organizations. In order to understand such process in details, data was collected by conducting interview in-depth with 4 corporate staff and 2 NPOs staff in charge for product donation. Based on the findings of study, suggestions are discussed for effective intermediary systems of product donation including the use of new technology such as the on-line system of Good 360(formerly Gift In Kind International) and for improving the partnership between corporations and NPOs to activate product philanthropy. Also, these show that it is necessary to reinforce institutional support on tax-incentive and fair market value of giving product.
최근 복지 수요 확대에 따라 민간 영역의 복지자원에 대한 관심이 높아짐에도 불구하고 자원의 형태에 따른 관심은 주로 현금자원에 집중되어 현물자원에 대한 논의는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 효과적인 현물중개를 위해 현물기부 경험이 있는 기업 및 모금기관을 대상으로 현물기부 중개 경험과 현물기부제도 및 활성화방안에 대한 인식을 심층적으로 탐색하고자 하였다. 조사대상은 현물기부 경험이 있는 주요 비영리기관 2곳과 기업 4곳의 실무자를 대상으로 심층면접을 통한 사례연구방법을 적용하였다. 분석결과, 효과적인 현물기부 활성화를 위해서는 온라인 등 새로운 방식을 활용한 현물기부 전문중개시스템 구축과 전문화된 중개서비스 및 프로그램 개발, 기업, 비영리기관, 정부간 파트너쉽 구축이 현물기부 운영적 측면에서 개선되어야 하고, 더불어 현물기부 세제지원과 물품단가의 합리적 산정과 같은 제도적 지원이 강화되어야 할 것이다.