A Study on Effects of the Subsidies Regulation on the Purchase Intentions by Smartphone Characteristics

스마트폰 특성에 따른 구매의도에 보조금 규제 정책이 미치는 영향에 관한 연구

  • Kim, Hyun-Cheol (Department of Business Administration, Graduate School, Soongsil University) ;
  • Choi, Moon-Kyung (Department of Business Administration, Graduate School, Soongsil University) ;
  • Gim, Gwang-Yong (Department of Business Administration, Soongsil University)
  • 김현철 (숭실대학교 일반대학원 경영학과) ;
  • 최문경 (숭실대학교 일반대학원 경영학과) ;
  • 김광용 (숭실대학교 경영학부)
  • Received : 2014.03.14
  • Accepted : 2014.03.22
  • Published : 2014.03.30

Abstract

Since smartphone market got matured, market size and penetration rate are decreased. But smartphone is still one of most important daily commodities today. These days, most important issue about smartphone is the government regulation of subsidies. Therefore how smartphone subsidies marketing and government regulation affect purchasing intention and furthermore advise on government policy is the purpose of this research. In terms of characteristic of smartphone, this research analysed functional characteristic, service characteristic, and economical characteristic studied previously. And also studied about how government regulation affects purchasing intention on the group agrees regulation. As a result, functionality, price and converting cost has significant relationship with purchase intention, but government regulation on subsidies doesn't.

스마트폰 시장이 성숙기에 들어서면서 시장규모와 보급률이 다소 감소하고 있지만, 스마트폰은 여전히 우리생활에서 가장 중요한 부분을 차지하고 있는 생활필수품이다. 최근 스마트폰과 관련된 주요 이슈들 중 가장 쟁점이 되는 것이 바로 정부의 보조금 규제 정책에 관한 내용이라 할 수 있다. 이에 스마트폰 특성에 따른 구매의도에 정부의 규제 정책이 어떻게 영향을 주는가를 알아보고 더 나아가 정부 정책 방향에 대해 제언을 하는데 본 연구의 목적이 있다. 스마트폰 특성에 관한 기존의 연구를 기반으로 기능적 특성 중에서 기능성, 경제적 특성 중에서 가격과 전환비용이 구매의도에 미치는 영향을 분석하고, 정부의 규제정책에 대해 찬성하는 그룹을 대상으로 정부의 보조금 규제정책이 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보았다. 연구 결과 기능성, 가격, 전환비용은 구매의도에 유의미한 영향을 미쳤으나 보조금 규제 정책은 구매의도에 영향을 미치지 못하였다.

Keywords