DOI QR코드

DOI QR Code

창의적 과학자 토마스 영(T. Young)의 빛의 간섭 이론 형성과정에서의 비유추론을 통한 문제해결과 과학창의성 교육적 함의

Thomas Young's Problem Solving through Analogical Reasoning in the Process of Light Inference Theory Formation and Its Implications for Scientific Creativity Education

  • 투고 : 2013.09.21
  • 심사 : 2013.10.27
  • 발행 : 2013.10.31

초록

본 연구에서는 토마스 영(T. Young)이 빛의 간섭 이론을 형성하는 과정에서 보인 창의적 사고과정을 분석하여 과학교육 특히 과학을 통한 창의성 교육에 대한 시사점을 도출하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 영(Young)이 직접 집필한 빛의 간섭 이론에 대한 논문을 분석하는 문헌분석의 연구방법을 적용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영은 소리와 빛의 유사성을 추론하는 과정에서 비유추론을 사용했으며, 이 과정에서 영의 예리한 관찰력을 볼 수 있다. 둘째, 영은 파장이 같은 두 물결파가 나타내는 파동의 간섭 현상으로부터 귀추하여, 같은 근원의 두 빛이 어떤 거리에서 중첩될 때 밝고 어두운 연속적 무늬를 나타낼 수 있음을 추론하고 빛의 간섭 현상을 설명하는 가설을 설정하게 된다. 그리고 실험 장치를 개발하여 이를 증명하였으며 이것은 빛이 파동임을 증명하는 결정적인 실험이 된다. 이것으로부터 전혀 다를 것 같은 소리와 빛 사이의 유사성을 영이 발견한 것도 창의적이지만 그 유사성을 좀 더 높은 수준의 '파동성'으로 추론한 것뿐만 아니라 동일한 빛이 갈라졌다가 만날 때 밝고 어두운 무늬를 보이는 현상이 두 물결파가 만나 보강과 소멸을 보이는 현상과 동일한 이론으로 설명될 수 있음을 추론하여 빛의 간섭 현상을 설명하는 가설을 추론한 것 또한 성공한 귀추의 하나로 중요한 창의성 발현에 속한다. 끝으로 영은 물결파의 간섭현상을 보이기 위해 실험 장치를 고안하였으며, 파동의 중첩을 쉽게 설명하기 위해 슬라이더 장치를 고안하였다. 또한 빛의 간섭 현상을 보이기 위한 이중 슬릿 실험 장치를 고안하였다. 이상과 같이 영의 빛의 간섭 이론을 형성하는데 활용한 비유추론과 간섭 현상을 보이기 위한 실험 장치는 과학교육에서 창의성 교육에 적절히 활용할 수 있는 교육방법과 실험설계이다.

The study aims to analyze Thomas Young's problem solving processes of analogical reasoning during the formation of the interference theory of light, and to draw its implications for secondary science education, particularly for enhancing creativity in science. The research method employed in the study was literature review of the papers which Young himself had written about sound wave and property of light. His thinking processes and specific features in his thought that were obtained through analysis of his papers about light are as follows: Young reconsidered Newton's experiments and observations, and reinterpreted Newton's results in the new viewpoints. Through this analysis, Young discovered that Newton's interpretation about his own experiments and observations was faulty in a certain point of view and new interpretation is necessary. Based on the data, it is hypothesized that colors observed on thin plates and colors appeared repeatedly on Newton's ring are appeared because of the effect of light interference. Young used analogical reasoning during the process of inference of similarity between sound and light. And he formulated an hypothesis on the interference of light through using abductive reasoning from interference of water wave, and proved the hypothesis by constructing an creative experimental device, which is called a critical experiment. It is implicated that the analogical reasoning and experimental devices for explaining the light interference which Young created and used can be utilized for school science education enhancing creativity in science.

키워드

참고문헌

  1. 강은주, 김선자, 박종욱 (2009). 초등과학 영재학생의 개방적 탐구 활동에서 나타난 참과학 탐구의 특징 분석. 영재교육연구, 19(3), 647-667.
  2. 구민아, 김지영, 박종석, 김영민, 서혜애 (2011). 과학영재를 가르치기 위한 창의적 화학자 폴링의 연구과정 분석. 영재교육연구, 21(4), 945-959.
  3. 김순옥, 김봉선, 서혜애, 김영민, 박종석 (2011). 문제 발견 및 가설설정 능력 신장 과학영재교육 프로그램 개발: 멘델의 과학적 사고과정 적용. 영재교육연구, 21(4), 1033-1053.
  4. 김영민 (2006). Kepler의 망막 상 이론 형성 과정에서의 과학적 문제 발견과 귀추적 사고. 한국과학교육학회지, 26(7), 835-842.
  5. 김영화, 김영민 (2008). 뉴턴의 빛과 색 이론 형성 과정에서의 과학적 문제 발견과 귀추적 사고. 새물리, 56(3), 162-170, 한국물리학회.
  6. 신미영 (2013). 과학영재 탐구활동에 제시된 과학탐구능력 분석 및 개발을 위한 제안. 영재교육연구, 23(2), 289-310. https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.2.289
  7. 임경순 (2001). 현대물리학의 선구자. 서울: 다산출판사.
  8. Cajori, F. (1899). A history of physics in its elementary branches: including the evolution of physical laboratories. UK: The Macmillan Company.
  9. Cushing, J. T. (2004). 물리학의 역사와 철학. [송진웅 역]. 서울: (주)북스힐. (원본출간년도: 1998).
  10. Kim, Y. (2007). How many Korean middle-school students find the same scientific problem as Kepler found in optics and physiology? 한국과학교육학회지, 27(6), 488-496.
  11. Mason, S. M. (1962). A History of the Sciences. NY: Collier Books.
  12. Mollon, J. D. (2002). The origins of the concept of interference. UK: The Royal Society
  13. Newton, I. (1730). Optics: a treatise of the reflections, refractions, Inflections and colours of light. New York: Dover Publications.
  14. Peacock, G. (1855). Miscellaneous works of the late Thomas Young. Vol. 1, London: John Murray.
  15. Serway, R. A. (1998). Principles of Physics. NY: Harcourt Brace College Publishers.
  16. Young, T. (1800a). Outlines of Experiments and Inquiries Respecting Sound and Light, The Philosophical Transaction. In G. Peacock (Ed.), Miscellaneous works of the late Thomas Young and one of the eight foreign associates of the National Institute of France I (pp. 64-98). London: John Murray.
  17. Young, T. (1800b). An Essay on Music. In G. Peacock (Ed.), Miscellaneous works of the late Thomas Young and one of the eight foreign associates of the National Institute of France I (pp. 115-130). London: John Murray.
  18. Young, T. (1801). On the Theory of Light and Colours, The Philosophical Transaction, 1801. In T. Young (Ed.), A Course of Lectures on Natural Philosophy and the Mechanical Arts II (pp. 613-632). London: Printed for Joseph Johnson.
  19. Young, T. (1802a). Harmonic sliders, the Journals of the Royal Institution of great Britain, 1802. In G. Peacock (Ed.), Miscellaneous works of the late Thomas Young and one of the eight foreign associates of the National Institute of France I (pp. 216-219). London: John Murray.
  20. Young, T. (1802b). An Account of Some Cases of the Production of Colours Not Hitherto Described, The Philosophical Transaction, 1802. In G. Peacock (Ed.), Miscellaneous works of the late Thomas Young and one of the eight foreign associates of the National Institute of France I (pp. 170-178). London: John Murray.
  21. Young, T. (1803). Experiments and Calculations Relative to Physical Optics, The Philosophical Transaction, 1803. In Young, T. (Ed.), A Course of Lectures on Natural Philosophy and the Mechanical Arts II (pp. 639-648). London: Printed for Joseph Johnson.
  22. Young, T. (1804). Dr. Young's reply to the animadversions of the Edinburgh Reviewers, on some papers published in the Philosophical Transactions, 1804. In G. Peacock (Ed.), Miscellaneous works of the late Thomas Young and one of the eight foreign associates of the National Institute of France I (pp. 192-215). London: John Murray.
  23. Young, T. (1807a). A Course of Lectures on Natural Philosophy and the Mechanical Arts, Vol. I, London: Printed for Joseph Johnson.
  24. Young, T. (1807b). A Course of Lectures on Natural Philosophy and the Mechanical Arts, Vol. II, London: Printed for Joseph Johnson.