Abstract
This study aims to examine association between festival service evaluation attribute and behavior intention of visitors and research satisfaction with festival, second visit and recommendation intention, ultimately in order to suggest measures to establish market strategies. The study was conducted as follows. First, a total of 360 pieces of questionnaire were distributed from October 14 to 16, 2011 and a total of 335 pieces were collected. Except 15 pieces without responses, 320 were used for the study. Second, in service evaluation elements, program, facility and performance review had positive impacts on the satisfaction and second visit. All evaluation elements also positively affected recommendation intention. Third, in association between demographic features and satisfaction, second visit and recommendation intention, while the satisfaction positively influenced bringing a friend, it negatively influenced academic background and income. In addition, residence and job gave a positive affect on second visit, while income, bringing family and first visit gave a negative effect on the second visit. Last, age, academic background, income and bringing family gave a negative effect on recommendation intention.
본 연구 목적은 축제서비스 평가속성이 방문객 행동의도에 미치는 영향을 규명하고, 축제의 만족도 재방문 추천의도에 관한 연구를 통해서 시장전략수립 위한 개선방향을 제시하고자 한다. 본 연구는 다음과 같다. 첫째, 연구를 위해 2011년10월14일부터 10월16일까지 총360부를 배포하고 335부를 수집하여 그중 사용하지 않은 15부를 제외한 320부를 사용하였다. 둘째, 서비스평가요인 중에서 프로그램, 시설, 공연평가요인은 만족도와 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 추천의도에 있어서도 축제평가 모든 요인에서 정(+)의 영향을 보였다. 셋째, 인구통계학적 특성이 만족도, 재방문의도, 추천의도에 미치는 영향관계에 있어서, 만족도는 친구동반에 있어 정(+)의 영향을 미쳤으나, 학력, 소득에는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 거주지, 직업이 재방문에 정(+)의 영향을 미친 반면, 소득, 가족동반, 처음방문은 재방문에 부(-)의 영향을 미쳤다. 마지막으로 연령, 학력, 소득, 가족동반 또한 추천의도에 부(-)의 영향을 미쳤다.