DOI QR코드

DOI QR Code

Implicit Knowledge on the Creative Person in Korea, China and Japan - Based on Characteristics and Occupations

창의적 인물의 특성과 직업군에 대한 한국, 중국, 일본인의 암묵적 지식 비교

  • Received : 2013.07.31
  • Accepted : 2013.08.27
  • Published : 2013.08.31

Abstract

The purpose of this study was to explore the implicit knowledge of creative person in Korea, China and Japan. To this end, participants of all ages in three countries (Korean 328, Chinese 388, Japanese 394) were required to fill out the survey about creative persons. The major results of this study were as follows: First, Korean and Japanese recognized most the characteristics of creative person as "original" at all ages, Chinese recognized as "intellectual" in most ages. Second, occupations of creative persons were classified into nine categories. Third, in Korea scientist and artist, in China politician, in Japan artist were the occupations of the highest frequency at all ages. These results of this study can be used as a basis for the research of implicit knowledge on creativity in East Asian countries. This study suggests that the implicit knowledge about creative person differs in three countries and cultural characteristics of each country should be considered in the study of creativity.

본 연구의 목적은 한국, 중국, 일본인이 생각하는 창의적 인물에 대한 암묵적 지식을 비교분석하는 데 있다. 이를 위해 창의적인 인물의 특성에 대한 설문을 한국, 중국, 일본의 전 연령대 일반인들(한국: 328명, 중국: 388명, 일본: 394명)을 대상으로 실시하였다. 분석결과, 한국과 일본은 전 연령대에서 독창성의 빈도가 가장 높은 것으로 나타난 반면 중국의 경우에는 10대는 모험성, 20대 30대 50대 이상에서는 지적능력, 그리고 40대에서는 독창성이 가장 높은 빈도를 나타내어 한국과 일본과는 다른 결과를 보였다. 또한 응답된 창의적 인물을 직업군으로 분류하여 연령대별로 빈도를 분석한 결과, 중국의 경우에는 모든 연령대에서 정치가가, 일본은 전 연령대에서 예술가의 비율이 가장 높았으나, 한국의 경우에는 대부분의 연령대에서 과학자와 예술가의 비율이 높게 나타났다. 본 연구는 창의적 인물에 대한 암묵적 지식의 차이가 한국, 중국, 일본에서 존재함을 밝힘으로써 동양의 창의성에 대한 비교문화연구의 기초가 되는 것과 아울러, 창의성 연구에 각 나라의 문화적 특성이 고려되어야 한다는 점을 시사한다.

Keywords

References

  1. 김민희 (2010). 지혜 암묵이론의 성차. 한국심리학회지: 일반, 29(4), 975-997.
  2. 대한상공회의소 (2013). 100대 기업이 원하는 인재상 보고서: 100대 기업 인재상 '수퍼맨' <商議> 보고서. 대한상공회의소 보도자료.
  3. 박춘성 (2011). 창의.인성교육 우수학교 선정 및 평가에 관한 연구. 교육문화연구, 17(1), 79-97.
  4. 성은현, 류형선, 하주현, 이정규, 한순미, 한윤영 (2007). 한국 대학생이 생각하는 한국과 미국의 암묵적 창의성에 대한 비교 연구. 영재교육연구, 17(2), 365-391.
  5. 최인수 (1998). 창의성을 이해하기 위한 여섯 가지 질문. 한국심리학회: 일반, 17(1), 25-47.
  6. 최인수 (2011). 창의성의 발견. 서울: 쌤앤파커스.
  7. 최인수, 임미정, 표정민 (2011). 한국.중국.일본의 창의성에 대한 암묵적 지식 비교. 창의력교육연구. 11(2), 27-47.
  8. 최인수, 윤지윤 (2013). 한국, 중국, 일본의 창의성에 대한 대학생의 암묵적 지식 비교연구. 창의력교육연구, 13(2), 159-183.
  9. 하주현, 성은현 (2009). 한국의 창의적 인물의 성격특성 및 인간관계 연구. 영재와 영재교육, 8(3), 247-273.
  10. Chan, D. W., & Chan, L. K. (1999). Implicit theories of creativity: Teacher's perception of student characteristics in Hong Kong. Creativity Research Journal. 12(3), 185-195. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1203_3
  11. Choe, In-Soo (2006). Creativity-A Sudden Rising Star in Korea. In J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Ed.), The International Handbook of Creatvity (pp. 395-420). Cambridge: Cambridge University Press.
  12. Csikszentimihalyi, M. (1996). Craetivity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Collins.
  13. Csikszentimihalyi, M. (1999). Implications of a systems perspectives for the study of creativity. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity (pp. 313-338). Cambridge: Cambridge University Press.
  14. Hofstede, G. H. (2001). Culture's consequences: Comparing Values, behaviors, institutions, and organizations across nations. (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  15. Holliday, S. G., & Chandler, M. J. (1986). Wisdom: Exploration in adult competence. In J. A. Meacham (Ed.), Contributions to human development (Vol.17, pp. 1-96). Basel: Karger.
  16. International Labour Organization (2008). International standard classification of occupation: ISCO-08, ILO. (2012, April 17). Retrieved April 17, 2012, from http://www.ilo.org/public/english/ bureau/stat/isco/index.htm.
  17. Kennedy, A. F., & Hauksson, K. M. (2012). Global Search Engine Marketing: Fine-Tuning Your International Search Engine Results. Indianapolis, IN: Que Publishing.
  18. Lim, W., & Plucker, J. (2001). Creativity through a lens of social responsibility: Implicit theories of creativity with Korean samples. Journal of Creative Behavior, 35, 115-130. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2001.tb01225.x
  19. Lubart, T. I. (1999). Creativity across cultures. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity (pp. 339-350). New York: Cambridge University Press.
  20. Lubart, T. I. (2010). Cross-cultural perspectives on creativity. In J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Eds.), The Cambridge Handbook of creativity (pp. 265-278). New York: Cambridge University Press.
  21. Moran, S. (2010). The Roles of Creativity in Society. In J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Eds.), The Cambridge Handbook of creativity (pp. 74-90). New York: Cambridge University Press.
  22. Niu, W., & Sternberg, R. J. (2002). Contemporary studies on the concept of creativity: The East and the West. Journal of Creative Behavior, 36(4), 269-288. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2002.tb01069.x
  23. Paletz, S. B., Peng, K., & Li, S. (2011). In the world or in the head: External and internal implicit theories of creativity. Creativity Research Journal, 23(2), 83-98. https://doi.org/10.1080/10400419.2011.571181
  24. Rudowicz, E., & Hui, A. (1997). The creative personal'y'ong Kong perspective. Journal of Social Behavior and Personality, 12(1), 139-157.
  25. Rudowicz, E. (2003). Creativity and culture: A two way interaction. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(3). 273-290. https://doi.org/10.1080/00313830308602
  26. Seng, Q. K., Keung, H. K., & Cheung, S. K. (2008). Implicit theory of creativity: A comparison of student-teachers in Hong Kong and Singapore. Compare, 38, 71-86. https://doi.org/10.1080/03057920701419959
  27. Sternberg, R. J. (1985). Implicit Theories of intelligence, creativity, and wisdom. Journal of Personality & Social Psychology, 49(3). 607-627. https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.3.607
  28. Van de Vijver, F., & Leung, K. (1997). Methods and Data Analysis for Cross-Cultural Research. California: Sage.
  29. Wonder, J., & Blake, J. (1992). Creativity East and West: Intuition vs. logic? Journal of Creative Behavior, 26(3), 172-185. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1992.tb01174.x
  30. Yue, X. D., & Rudowicz, E. (2002). Perception of the most creative Chinese by undergraduates in Beijing, Guangzhou, Hong Kong and Taipei. Journal of Creative Behavior, 36, 88-104. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2002.tb01058.x
  31. Yue, X. D. (2003). Meritorious evaluation bias: How chinese undergraduates perceive and evaluate chinese and foreign creators. Journal of Creative Behavior, 37, 151-177. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2003.tb00831.x
  32. Yue, X. D., Bender, M., & Cheung, C. K. (2011). Who are the best-known national and foreign creators? A comparative study among undergraduates in China and Germany. Journal of Creative Behavior, 45, 23-37. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2011.tb01082.x