Development and implementation of project teaching-learning plan for 'residential space utilization' of home economics for creativity and character education

창의.인성 교육을 위한 가정과 프로젝트 교수.학습안 개발 및 효과 - '주거 공간 활용' 단원을 중심으로-

  • Received : 2013.01.26
  • Accepted : 2013.03.06
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of this study was to develope and implement a project teaching learning process plan in order to improve a creativity and character for 'residential space utilization' section of Technology Home Economics in middle school. The teaching learning process plan consisting of 15-session lessons had been developed and implemented according to the ADDIE model mixed with 6 project learning steps. In the development stage, 8 activity materials(7 individual and 1 group activity sheets) and 7 teaching learning materials(2 sets of pictures & photos, 4 moving pictures and 1 space plan resources book) were developed for the 15-session lessons. The plans applied to 5 classes 163 students in the second grade of G middle school in Gwangju during Oct. 17th to 18th of Nov. 2011. The results from the survey and portfolio showed that the 15-session lessons had overall achieved the general goal of the project teaching learning process plan to improve a creativity and character. Students were stimulated by individual and group activities with creativity and character elements in the class. The students evaluated the whole process of 15 lessons were interesting and helpful to improve creativity and consideration and cooperation of aspect of character. The individual and group results of the portfolio were excellently and creatively done with the average of nearly 85% points. The researcher also found the improving process of students in the whole classes. This plan might apply to other parts of housing as well as various other areas of home economics.

이 연구는 2007년 개정 교육과정 기술 가정 교과의 8학년 '주거 공간 활용' 단원에서 '다양한 가족의 특성을 고려한 주거 공간 디자인'을 주제로 프로젝트 학습을 적용한 교수 학습 과정안과 학습 자료를 개발하고 실제 교실 수업으로 실행하여 수업 후의 창의성과 인성 요소를 측정하고, 그 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 분석, 설계, 개발, 실행, 평가 단계로 연구를 진행하면서 이춘식과 이수정(2003)의 프로젝트 학습 단계를 적용하였다. 분석단계에서는 교육과정, 교과서, 선행연구를 분석하여 교수 학습 과정안의 단원과 총괄목표를 선정하고, 설계단계에서는 프로젝트 학습 단계, 창의성과 인성의 평가 요소에 대한 계획을 세웠다. 개발 단계에서는 매 차시 창의 인성 기법을 적용한 15차 시 교수 학습 과정안, 프로젝트 학습을 위한 수업 자료(개별 활동지 7개, 모둠 활동지 1개, 동영상자료 4개, ppt자료 2세트, 학습 자료 1개, 주택 도면집 1개), 수행평가 기준안, 창의 인성 검사 도구, 프로젝트 학습의 흥미도 및 만족도 평가 도구를 개발하였다. 이를 광주광역시 소재 G중학교 2학년 5학급 163명을 대상으로 2011년 10월 17일부터 11월 18일까지 5주간 실행한 후, 창의 인성 검사지, 수행평가 결과물, 프로젝트 학습의 흥미도 및 만족도 설문조사, 교사의 수업평가를 분석하였다. 주거 공간 디자인 프로젝트 학습은 창의성의 요소인 유창성, 융통성, 독창성, 정교성과 인성의 요소인 배려심과 협동심을 교육시키는데 효과적이었다. 또한 다양한 형태의 가족을 고려한 주거 디자인 작품이 완성되어 학습목표의 달성에 효과적이었으며, 학습자로 하여금 성취감을 느끼게 하여 수업의 흥미도와 만족도가 높았다. 후속연구에서는 비교집단을 두어 사전사후 뿐만 아니라 두 집단간의 차이분석을 통해 정밀한 효과 분석을 시도해 볼 것을 제언한다. 또한 창의 인성 교육의 효과를 분석하기 위한 신뢰도 높은 검사 도구 개발과 현 교육과정을 기본으로 한 실제적인 프로젝트 학습 모형을 개발하는 후속연구를 제안한다.

Keywords