DOI QR코드

DOI QR Code

An Effective Teaching Method for the Centroid of Triangle in Middle School Mathematics

중학교 삼각형의 무게중심 단원에 대한 효과적인 지도 방안

  • Received : 2013.08.02
  • Accepted : 2013.08.31
  • Published : 2013.08.31

Abstract

Since the center of mass of mathematics curriculum in middle school is dealt with only on triangle and it is defined as just an intersection point of median lines without any physical experiments, students sometimes have misconception of the centroid as well as it is difficult to promote divergent thinking that enables students to think the centroids of various figures. To overcome these problems and to instruct effectively the centroid unit in middle school mathematics classroom, this study suggests a teaching and learning method for the unit which uses physical experiments, drawing, and calculation methods sequentially based on the investigation of students' understanding on the centroid of triangle and the analysis of the mathematics textbooks.

Keywords

References

  1. 강옥기 외 8인(2012). 중학교 수학 2, 두산동아(주).
  2. 강옥기(2003). 수학과 학습지도와 평가론, 경문사.
  3. 고호경 외 12인(2012). 중학교 수학 2, (주)교학사.
  4. 김병덕(2005). 실험을 이용한 교육과정 조직에 관한 연구, 서울대학교 석사학위 논문.
  5. 김서령 외 10인(2012). 중학교 수학 2, (주)천재교육.
  6. 김선희.김기연(2005). 수학 영재의 심화학습을 위한 다각형의 무게중심 연구, 수학교육학연구, 15(3), 335-352.
  7. 김원경 외 8인(2012). 중학교 수학 2, (주)비상교육.
  8. 류희찬 외 9인(2012). 중학교 수학 2, (주)천재교과서.
  9. 박달원(2006). 영재학생들을 위한 삼각형의 무게중심 지도 방법. 한국학교수학회논문집. 9(1), 93-104.
  10. 셔먼스타인, 이우영 역(2006). 아르키메데스, 경문사
  11. 신준국 외 12인(2012). 중학교 수학 2, 두배의 느낌.
  12. 신항균 외 6인(2012). 중학교 수학 2, (주)지학사.
  13. 우정호 외 16인(2012). 중학교 수학 2, 두산동아(주).
  14. 우정호(2004). 수학학습지도 원리와 방법, 서울대학교 출판부.
  15. 윤정민(2010). 수학 영재프로그램 개발을 위한 볼록 다각형의 무게중심 연구. 서울교육대학교 석사학위 논문.
  16. 이강섭 외 10인(2012). 중학교 수학 2, (주)미래엔.
  17. 이준열 외 7인(2012). 중학교 수학 2, (주)천재교육.
  18. 정상권 외 6인(2012). 중학교 수학 2, (주)금성출판사.
  19. 하영화.고호경(2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정에서의 무게중심 교수.학습제안, 한국수학교육학회지 시리즈 E, 25(4), 681-691.
  20. 한인기(2001), 유추를 활용한 무게중심 탐구에 관한 연구, 증등교육연구, 13, 206-215.
  21. 한인기(2005), 삼각형판과 사각형판의 무게중심에 관한 연구, 한국수학교육학회 시리즈 E<학교교육논문집>, 19(3), 471-484.
  22. 허민 외 8인(2012). 중학교 수학 2, (주)대교.
  23. 홍갑주(2005). 도형의 무게중심에 관련된 오개념 및 논리적 문제. 학교수학.7(4),391-401.
  24. 홍갑주(2008), 아르키메데스 수학의 교육적 연구, 서울대학교 박사학위 논문.
  25. 홍갑주(2008), 아르키메데스가 들려주는 무게중심과 회전체 이야기, (주)자음과 모음.
  26. 황선욱 외 8인(2012). 중학교 수학 2, (주)좋은책신사고.