References
- 교육인적자원부 (2007). 과학과 교육과정. 교육인적자원부 고시 제 2007-79호.
- 김선민, 서동엽 (2006). 수리 과학적 문제 해결과 언어. 한국어교육학회 학술발표회 자료집, pp. 319-358.
- 김예원 (2008). 논증적 글쓰기 지도 방법 연구: 문제해결전략을 중심으로. 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 남경운, 이봉우, 이성묵 (2004). 과학일기쓰기가 과학영재의 과학에 관련된 정의적 특성에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 24(6), 1272-1282.
- 남정희, 곽경화, 장경화, Hand, B. (2008). 논의를 강조한 탐구적 과학 글쓰기(Science Writing Heuristic)의 중학교 과학 수업에의 적용. 한국과학교육학회지, 28(8), 922-936.
- 노태희, 전경문 (1997). 중학생의 화학 문제 해결 전략 조사. 한국과학교육학회지, 17(1), 75-83.
- 노태희, 전경문, 한인옥, 김창민 (1996). 학생의 인지발달 수준과 문제의 상황에 따른 화학 문제 해결 행동 비교. 한국과학교육학회지, 16(4), 389-400.
- 박완숙 (2002). 창의성 계발을 위한 글쓰기 지도 방안연구. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 박희진, 권난주 (2008). 초등학생의 과학일기 유형 분석 및 일기 쓰기의 효과. 한국과학교육학회지, 28(6),519-526.
- 배희숙, 전영석, 홍준희 (2009). 과학 탐구 능력 신장을 위한 과학 글쓰기 교수 학습 전략 개발. 초등과학교육,28(2), 178-186.
- 송윤미, 양일호, 김주연, 최현동 (2011). 초등학교 교사들의 과학 글쓰기에 대한 인식 연구. 한국과학교육학회지, 31(5), 788-800.
- 손정우 (2010). 영재 선발을 위한 초인지 사고 수준에 따른 학생들의 과학 글쓰기 경향성 분석. 영재교육연구,20(1), 131-150.
- 유지연, 박연옥, 노태희 (2011). 비유 실험을 활용한 탐구학습이 과학영재의 실험설계 과정에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 31(6), 986-997.
- 이성희, 신명경, 이규호, 이선경, 권난주 (2010). 초등학생의 탐구 활동 과학 글쓰기에서 나타난 증거와 주장의 정합성 분석. 초등과학교육, 29(4), 505-514.
- 이은경, 강성주 (2008). 학생-학생 언어적 상호작용 분석을 통한 문제 해결형 탐구 모듈에서의 SWH활용 효과. 한국과학교육학회지, 28(2), 130-138.
- 이재승 (2002). 글쓰기 교육의 원리와 방법: 과정 중심 접근. 서울: 교육과학사.
- 정아름 (2010). 창의적 사고 기능을 활용한 과학 글쓰기 지도방안의 개발 및 적용. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 정희선 (2010). 중학교 1학년 영양과 소화 단원에서 과학 글쓰기 활동의 효과. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 조선화 (2009). 중학생 과학 글쓰기 교수-학습 지도방안: 중학교 2학년 화학 영역을 중심으로. 경북대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 천재훈 (2006). 과학적 사고력 향상을 위한 과학 글쓰기 활동. 경상대학교 대학원 석사학위논문.
- 천재훈, 손정우 (2004). 과학 글쓰기에 나타난 창의적 사고기능의 유형분석. 교육과정평가연구, 7(2), 285-304.
- 최현섭, 박태호 (1994). 과정중심의 전략적인 글쓰기지도 방안. 한국초등국어교육, 10, 199-244. A
- Asieba, F. O., & Egbugara, O. U. (1993). Evaluation of secondary pupils'chemical problem-solving skills using a problem-solving model. Journal of Chemical Education, 70(1), 38-39. https://doi.org/10.1021/ed070p38
- AtWater, M. M., & Alick, B. (1990). Cognitive development and problem solving of Afro-American students in chemistry. Journal of Research in Science Teaching, 27(2), 157-172. https://doi.org/10.1002/tea.3660270207
- Bangert-Drowns, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based writing-to-learn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Review of Educational Research, 74(1), 29-58. https://doi.org/10.3102/00346543074001029
- Ferguson, L. E., Braten, I., & Stromso, H. I. (2012). Epistemic cognition when students read multiple documents containing conflicting scientific evidence: A think-aloud study. Learning and Instruction, 22(2), 103-120. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.08.002
- Flower, L., & Hayes, J. R. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32(4), 365-387. https://doi.org/10.2307/356600
- Graham, S., & Perin, D. (2007). A meta-analysis of writing instruction for adolescent students. Journal of Educational Psychology, 99(3), 445-476. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.445
- Gunel, M., Hand, B., & McDermott, M. A. (2009). Writing for different audiences: Effects on high-school students'conceptual understanding of biology. Learning and Instruction, 19(4), 354-367. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.07.001
- Hand, B., Hohenshell, L., & Prain, V. (2004). Exploring students' responses to conceptual questions when engaged with planned writing experiences: A study with year 10 science students. Journal of Research in Science Teaching, 41(2), 186-210. https://doi.org/10.1002/tea.10128
- Hand, B., & Prain, V. (1999). Students perceptions of writing for learning in secodary school science. International Journal of Science Education, 83(2), 151-162.
- Hohenshell, L., & Hand, B. (2006). Writing to learn strategies in secondary school cell biology: A mixed method study. International Journal of Science Education, 28(2), 261-289. https://doi.org/10.1080/09500690500336965
- Klein, P. D. (2000). Elementary students' strategies for writing-to-learn in science. Cognition and Instruction, 18(3), 317-348. https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1803_2
- Mason, L., & Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes? Instructional Science, 28(3), 199-226. https://doi.org/10.1023/A:1003854216687
- Rivard, L. (1994). A review of writing to learn in science: Implications for practice and research. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 969-983. https://doi.org/10.1002/tea.3660310910
- Schellings, G. L. M., & Broekkamp, H. (2011). Signaling task awareness in think-aloud protocols from students selecting relevant information from text. Metacognition and Learning, 6(1), 65-82. https://doi.org/10.1007/s11409-010-9067-z
- Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Wallace, R., Pearman, C., Hail, C., & Hurst, B. (2007). Writing for comprehension. Reading Horizons, 48(1), 41-56.
- Yore, L. D., Hand, B. M., & Florence, M. K. (2004). Scientists'views of science, models of writing, and science writing practices. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 338-369. https://doi.org/10.1002/tea.20008
- Yore, L., & Treagust, D. (2006). Current realities and future possibilities: Language and science literacy empowering research and informing instruction. International Journal of Science Education, 28(2), 291-314. https://doi.org/10.1080/09500690500336973
Cited by
- Trends in Research Studies on Scientific Argument and Writing in Korea vol.34, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.2.0107
- An Exploratory Investigation of the Imaginative Writing Processes of Middle School Students vol.34, pp.5, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.5.0511
- The Process of Group Writing and Processes Factor vol.35, pp.4, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.4.0585
- Pre-Service Chemistry Teacher's Designing and Implementing Inquiry-Based Science Instruction that Emphasizes Argumentation and Writing: Focus on Ways to Overcome Difficulties vol.60, pp.5, 2016, https://doi.org/10.5012/jkcs.2016.60.5.342
- 주장하는 글쓰기에서 나타나는 글쓰기 과정 요소 및 글쓰기 전략 연구 vol.33, pp.7, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.7.1418
- An exploration of the contents, objectives and models of science writing for secondary science teaching/learning vol.18, pp.2, 2013, https://doi.org/10.24231/rici.2014.18.2.387