DOI QR코드

DOI QR Code

다학제 교육의 근간으로서 '디자인 사고'에 대한 연구

The Study of Design Thinking as Foundation of Multidisciplinary Education

  • 투고 : 2013.01.06
  • 심사 : 2013.01.23
  • 발행 : 2013.02.28

초록

This study aims to reflect experts' opinions in analyzing a design thinking as foundation of multidisciplinary education. For this purpose, a delphi survey was conducted with 20 experts in three sessions from May 1 to June 25, 2012. To analyze the collected data, descriptive statistics, including frequency, percentage, the mean, and standard deviation were implemented, and internal reliability test on the survey instrument was carried out for statistical processing. The main results are as follows : First, the delphi analysis on intuitive thinking of design thinking suggested 7 items(to pursue the possibility of outside, to pursue the possibility of applying new forms of technology, content planning, facing a complex real-world phenomena etc.). Second, the delphi analysis on logical thinking of design thinking suggested 7 items(executed repeatedly, reasoning and verification, artificial intelligence, a decision support system etc.) Third, the delphi analysis on subjective thinking of design thinking suggested 9 items(user experience measuring, user satisfaction ratings, user requirements analysis, user interface design, behavioral responses of the human etc.). Fourth, the delphi analysis on objective information of design thinking suggested 8 items(information management system, simulation, production process, information exchange and sharing etc.). According to the results of the delphi analysis, design thinking can be seen as the foundation of multidisciplinary education. Suggestions were made for discussion about the main results and further researches.

키워드

참고문헌

  1. 곽은혜.이은경(2011). 키에르케고르의 주관적 지식과 도덕 교육, 도덕교육연구 23(1), 153-182.
  2. 강성종.김용욱(2010). 한국 특수교육에서의 학문 융합 사고적 접근, 특수교육학연구 44(4), 19-42.
  3. 강정하.최인수(2006). 창의적 문제해결력 프로그램이 대학생의 창의적 문제해결 성향과 수행능력에 미치는 효과, 교육심리연구 20(3), 679-701.
  4. 강현석.방기용(2012). 교육과정 재구성 요인 분석을 위한 탐색, 수산해양교육연구 24(1), 123-135.
  5. 김유신.윤상근.안호영(2012). 공학소양과 인문교육의 통섭, 수산해양교육연구 24(2), 346-354.
  6. 노상우.안동순(2012). 학문융합 관점에서 본 현대교육의 이론적-실천적 변화 모색, 교육종합연구 10(1), 67-88.
  7. 박성미(2008). 기업에서 요구하는 직업기초능력에 대한 델파이 분석, 수산해양교육연구 20(1), 12-22.
  8. 박정순(2004). 디자인 교육의 패러다임 변화와 디자인 교육의 특성화, 진로논단 9, 459-482.
  9. 민경우.이순종.채승진(2005). 우리나라 디자인 교육에서 다학제 접근의 방향, 한국디자인학회 학술발표대회 논문집 5, 226-227.
  10. 오헌석.김희정.배형준.서동인.김한솔(2012). 융합학문 어떻게 탄생하는가, 교육문제연구 43, 51-82.
  11. 이대현(2008). 직관에 관한 연구 역사와 수학교육 적 의미 고찰, 한국학교수학회 11(3), 363-376.
  12. 이의수.조성구.이용한.이명천.염세경(2006). 복합학제 설계 교과목 운영사례와 학습효과 분석, 공학교육연구 9(4), 10-18.
  13. 이순종.김종원.주우진.채승진.윤수현(2007). 다학제적 접근을 통한 대학 디자인 교육혁신 프로그램 연구, 디자인학연구 71, 299-314.
  14. 이정열.이주명(2010). 디자인사고의 의미비교, 한국디자인학회 학술발표대회 논문집.
  15. 이지선.윤주현(2009). 테크놀로지 분야의 창의적 발상을 위한 디자인 사고 적용, 디지털디자인학연구 9(4), 344-352.
  16. 윤호창(2004). 수학의 주관과 객관에 관하여. 한국정신과학회 학술대회 논문집 20, 47-57.
  17. 정연숙.김현경 역(2011). 디자인 통합, Sharon H. P. & Keiichi, S.(2009), Design Intergrations: Research and Collaboration.
  18. 정영기(2012). 철학과 공학의 융합사례 연구: 착한공학을 중심으로, 동서철학연구 63, 271-291.
  19. 조성구.이의수.이명천.이용한.염세경(2008). 해외사례 분석을 통한 복합학제 설계교육의 활성화 방안, 공학교육연구 11(2), 114-122.
  20. 최영수.강현석(2011). Bruner의 내러티브 이론에 비추어 본 교육과정 통합 탐색, 교육사상연구 25(3), 189-220.
  21. Bhavnani, S. H. & Aldridge, M. D. (2000). Team work across disciplinary Borders: A bridge between college and the work place, Journal of Engineering Education, 13-16.
  22. Custer, R. L. & Claborne, D. M. (1992). Critical skill clusters for vocational education, Journal of Vocational Education Research 17(4), 34-55.
  23. Cross, N. G. (1990). The nature and nature of the design ability, Design Studies 11(3), 127-140. https://doi.org/10.1016/0142-694X(90)90002-T
  24. Dawson, M. T., & Brucker, P. S. 2001. The Utility of the Delphi Method in MFT Research, The American Journal of Family Therapy 29, 125-140. https://doi.org/10.1080/01926180126229
  25. Hassen, F., Keeney, S. & McKenna, H. 2000. Research Guidelines for the Delphi survey technique, Journal of Advanced Nursing 32(4), 1008-1015.
  26. Jay, D. (1984). Unpublished Theory of Design Lecture Note, Institute of Design, IIT.
  27. Leong, B. D. & Clark, H. (2003). Culture-Based knowledge: Towards New Design Thinking and Practice-A Dialogue, Design Issues 19(3), 48-58. https://doi.org/10.1162/074793603768290838
  28. Teal, R. (2010). Developing a (Non linear)Practice of Design Thinking, International Journal of ART and Design Education 29(3), 294-302. https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2010.01663.x
  29. Thomson, B. S. (1998). Creative Engineering Design, Fourth Edition, Okemos Press.