References
- 교육과학기술부 (2011). 공교육 강화-사교육 경감 선순환 방안(2011. 5. 19 배포자료)(Ministry of Education & Science (2011). A good circulation strategy for reinforcing public education and lightening private education(distributed on 19, May, 2011).)
- 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화 방안 보도자료 (2012. 1. 10)(Ministry of Education & Science (2012). Strategies for advancement of mathematics education(distributed on 1, Jan. 2011).)
- 권나영 (2012). 스토리텔링 모델 교과서: 미분 단원을 중심으로. 2012년도 고등학교 수학 스토리텔링 모델 교과서 개발 공청회 토론원고.(Kwon, N. (2012). A model textbook for storytelling: focused on differentiation unit. discussion document in developing a model textbook for high school mathematics storytelling.)
- 권오남, 주미경, 박규홍, 오혜미, 박지현, 조형미, 이지은, 박정숙 (2012). 고등학교 수학 교사의 스토리텔링 수학 교과서에 대한 이해, 수학교육 51(3), 223-246.(Kwon, O., Ju, M., Park, K., Oh, H., Park, J., Cho, H., Lee, J.,Park, J. (2012). High school mathematics teachers` conception of mathematics textbooks based on storytelling, The Mathematical Education 51(3), 223-246.)
- 권오남 (2012). 수학사 탐구형(단원: 복소수와 방정식). 2012년도 고등학교 수학 스토리텔링 모델 교과서 개발 공청회 발표자료.(Kwon, O. (2012). A unit for researching the mathematics history, discussion document in developing a model textbook for high school mathematics storytelling.)
- 권혁천 (2012). 즐거운 상상과 탐구, 행복한 배움. 2012년 도 고등학교 수학 스토리텔링 모델 교과서 개발 공청회 토론원고.(Kwon, H. (2012). A enjoyable imagination, research, and happy learning. discussion document in developing a model textbook for high school mathematics storytelling.)
- 김경희, 김수진, 김미영, 김선희 (2009). PISA와 TIMSS 상위국과 우리나라의 교육과정 및 성취 특성 비교 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2009-7-2.(Kim, K. , Kim, S. , Kim, M. , Kim, S. , Kang, M., Park, H., & Jung, S. (2009). Comparative analysis of curriculum and achievement characteristics between Korea and high performing countries in PISA & TIMSS. Korea Institute for Curriculum and Evaluation, RRE 2009-7-2.)
- 김경희, 시기자, 김미영, 김부미, 옥현진, 임해미, 윤미선, 박소영 (2010). OECD PISA에 나타난 학력의 상향평준화 현상 심층 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2010-14.(Kim, K., Si, G., Kim, M., Kim, B., Ok, H., Yim, H., Yoon, M., & Park, S. (2010). Advanced analysis of High standardization in OECD PISA, Korea Institute for Curriculum and Evaluation, RRE 20010-14.)
- 김만희 (2003). 폴라니의 인식론에 근거한 과학교수의 내 러티브적 성격 고찰. 박사학위논문, 한국교원대학교.(Kim, M. (2003). Narrative natures of science teaching based on Polanyi's epistemology, unpublished doctoral dissertation, Korea National University of Education.)
- 박소화 (2012). 스토리텔링 基盤敎授設計原理및 模型探索. 박사학위논문, 서울대학교.(Park, S. H. (2012). Exploration of instructional design principles and a model based on storytelling, unpublished doctoral dissertation, Seoul National University.)
- 박혜연 (2012). 스토리텔링을 기반으로 한 수학 교수.학습 자료 개발 : 수열단원을 중심으로. 석사학위 논문, 전남대학교 교육대학원.(Park, H.(2012). Study of Teaching and learning Method of Mathematics Based on Storytelling, unpublished master's thesis, Chonnnam National University.)
- 백조현, 박수홍, 강문숙 (2010). 스토리텔링기반 수학과 수업설계전략 모형 개발: 확률과 통계를 중심으로. 교육혁신연구 20(1), 113-141.(Pack, C., Park, S., Kang, M. (2010). Study on developing strategies model of instruction designing with story-telling in mathematics-based on "probability and statistics", Research in Educational Innovation, 20(1),113-141.)
- 변희현, 주미경 (2012). 우리나라 중학생의 함수 개념화특성, 수학교육학연구 (3), 353-370.(Byun, H., & Ju, M. K. (2012). Korean middle school students' conception of function, Journal of Educational Research in Mathematics, 22(3), 353-370.)
- 송영민 (2009). 이건(Egan)의 이야기 형식 모형에 근거한 도덕과수업 방안. 초등도덕교육 29, 5-30.(Song, Y. (2009). A study on the moral instruction method based on Egan's story form medel, Elementary Moral Education 29, 5-30.)
- 이지현, 이기돈, 이규희, 김건욱, 최영기 (2012). 증명이 어떻게 내러티브가 될 수 있는가? -함수의 평행이동에 대한 사례연구. 학교수학 14(3), 297-313.(Lee, J., Lee, G., Lee, G, Kim. K., Choi, Y. (2012). How could a proof be constructed into a narrative? focused on function translation, School Mathematics, 14(3), 297-313.)
- 임안나 (2012). 스토리텔링 기반의 수학 지도 방안 연구 : 일차방정식을 중심으로. 석사학위 논문, 경희대학교 교육대학원.(Yim, A. (2012). Study of Teaching Method of Mathematics Based on Storytelling : Focusing on Liner Equation, unpublished master's thesis, Kyung Hee University)
- 정윤미 (2011). 스토리텔링 기법을 적용한 미분 지도 방안 연구. 석사학위 논문, 한양대학교 교육대학원.(Jung, Y. (2011). Study on the teaching method of differentiation applying storytelling technique, unpublished master's thesis, Hanyang University)
- 주미경, 문종은, 송륜진 (2012). 수학교과와 융복합교육: 담론과 과제, 학교수학 14(1), 165-190.(Ju, M., Moon, J., & Song, R. (2012). Convergence Education in Mathematics: Issues and Tasks, School Mathematics 14(1), 165-190.)
- 허진주(2012). 스토리텔링을 활용한 수학 학습-지도 연구 : 수학에 대한 정의적 태도 개선을 중심으로. 석사학위 논문, 성균관대학교 교육대학원.(Hu. J. (2012). Study on the use of storytelling approach for learning and teaching mathematics : focus on an improvement of affective factors in middle school mathematics, unpublished master's thesis, Sungkyunkwan University.)
- Balakrishnan, C.(2008). Teaching secondary school mathematics through storytelling. unpublished MSc thesis. Simon Fraser University.
- Bruner, J. (1986). Actual minds, possible world. Cambridge. Mass: Harvard Univ. Press.
- Bruner, J. (2005). 교육의 문화 (강현석, 이자현 역), 서울: 교육과학사. (원저 1996년 출판)
- Burton, L.(1996). Mathematics, and its learning, as narrative - a literacy for the twenty-first century. In D. Baker, J. Clay & C. Fox (Eds.), Changing ways of knowing: in english, mathematics and science. London: Falmer Press.
- Burton, L. (1999) The implications of a narrative approach to the learning of mathematics, in L. Burton(Ed), Learning mathematics: from hierarchies to networks, 21-35, London: Falmer Press.
- Clandinin, D. J. & Connelly, F. M.(2000). Narrative inquiry: experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass.
- Egan, K. (1986). Teaching as storytelling : An alternative approach to teaching and curriculum in the elementary school. London, Ont.: Althouse Press.
- Egan, K. (1997). Educated mind : How cognitive tools shape our understanding. Chicago ; London: University of Chicago Press.
- Egan, K. (2008). 상상력을 활용하는 교수법. (송영민역). 서울: 울력. (원서 2005년 출판)
- Herrnstein Smith, B. (1981). Narrative versions, narrative theories. In W. J. T. Mitchell (Ed.), On narrative, 209-232, Chicago, IL: University of Chicago Press.
- Niles, J. D. (1999). Homo narrans: The poetics and anthropology of oral literature. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
- Lauritzen, C. & Jaeger, M. (2007). 내러티브 교육과정의 이론과 실제 (강현석, 소경희, 박창인, 박민정, 최윤경, 이자현 역). 서울: 학이당. (원저는 1997년 출판)
- Schiro, M. (2004). Oral storytelling and teaching mathematics : pedagogical and multicultural perspectives. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Rankin, J.(2002). What is narrative: Ricoeur, Bakhtin, and process approaches. Concrescence: The Australian Journal of Process thought, 3, 1-12.
- Thiessen, D., Smith, J. & Matthias, M. (1998). The wonderful world of mathematics. Reston, Va: National Council of Teachers of Mathematics.
- Welchman-Tischlerr, R.(1997). How to use children's literature to teach mathematics. Reston, Va: National Council of Teachers of Mathematics.
- Zazkis, R. & Liljedahl, P. (2005). Teaching mathematics through storytelling. Sense Publishers.
Cited by
- A study on the stages of concern, level of use, innovation configurations and the analysis of their relationship to each other shown by elementary teachers regarding storytelling-based math education based on CBAM vol.55, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2016.55.4.417