참고문헌
- 강옥기 외 8명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, 두산동아(주).(Kang, O. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Doosandonga.)
- 고호경 외 12명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③교과서, (주) 교학사. (Ko, H. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Kyohaksa.)
- 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화방안 보도자료.(Ministry of Education (2012). Press release about mathematics education advance plan.)
- 권나영, 김래영, 김구연 (2011). 초,중등 수학과 교육과정 연구의 주제별 동향 분석, 수학교육 50(4), 512-513.(Kwon, N.Y. & Kim, R.Y. & Kim, G.Y. (2011). Trends in research on mathematics curriculum: an analysis of research topics, The Mathematical Education 50(4), 512-513.)
- 김서령 외 10명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③교과서, (주) 천재교육.(Kim, S. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Chunjae Education.)
- 김선희, 김경희 (2009). 교육과정에 근거한 TIMSS 2007 공개 추이문항의 정답률 분석, 수학교육 19(1), 99-121.(Kim, S.H. & Kim, K.H. (2009). Analysis of TIMSS 2007 released items common with TIMSS 1999, 2003 on the view of curriculum, The Mathematical Education 19(1), 99-121.)
- 김원경 외 8명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, (주)비상교육.(Kim, W. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Visang Education.)
- 길양숙 (2003). 수학교육 연구에 대한 한 교육학도의 감상, 수학교육 발표대회논문집, 1043-1056.(Gil, Y.S. (2003). A pre-teacher's appreciation about mathematical education study, The Mathematical Education Proceeding, 1043-1056.)
- 나귀수 (2003). TIMSS-R 국제성취수준에 따른 우리나라 학생들의 수학 성취도 분석- 교육과정, 교과서와의 관련성을 중심으로, 수학교육, 13(3), 388-403.(Na, G.S. (2003). Korean students' mathematics achievement according to the TIMSS-R international benchmarks:focused on the relationship with mathematics curriculum and text, The Mathematical Education 13(3), 388-403.)
- 노선숙, 김민경, 유현주, 차인숙 (2001). 창조적 지식기반 사회의 수학교육과정 개발을 위한 기초조사연구-수학 교육목표에 대한 교사.학생의 인식, 수학교육 40(2), 162-177.(Noh, S.S. & Kim, M.K. & Yu, H.J. & Cha, I.S. (2001). A foundational research for the development of mathematics curriculum model for a creative knowledge-based society: students and teachers' perceptions on the goals of mathematics education, The Mathematical Education 40(2), 162-177.)
- 류희찬 외 9명. 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, (주)천재교과서.(Lew, H. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Chunjae Textbook.)
- 박선용 (2009). 최근 해외 수학교육 연구 동향 분석, 한국교육과정평가원 연구보고 PRO 2009-7, 120-124.(Park, S.Y. (2009). Analysis of the latest overseas research trends in mathematics education, A study report of Korea Institute for Curriculum and Evaluation PRO 2009-7, 120-124.)
- 박선영 (2011). 국 내외의 중등수학교육 연구 동향. 석사학위논문, 한국교원대학교.(Park, S.Y. (2011). Trends in researches on secondary mathematics education in Korea and other countries, Master's degree, Korea national university of education.)
- 박선영, 김원경 (2011). 국내외 수학교육 연구 동향 비교분석, 수학교육 50(3), 285-308.(Park, S.Y. & Kim, W.K. (2011). A comparative analysis on research trends of secondary mathematics education between Korea and overseas, The Mathematical Education 50(3), 285-308.)
- 박혜숙 (2010). 수학과 교육과정 개정에서의 기본 고려사항, 수학교육 49(3), 343-351.(Park, H.S. (2010). Some basic points to be considered in developing the national mathematical curriculum, The Mathematical Education 49(3), 343-351.)
- 백석윤, 이명희 (2003). 우리나라 초등학교 수학과 교육과정의 변화 경향 재고: Ernest의 수학교육 철학적 관점에서, 학교수학 5(2), 151-165.(Baek, S.Y. & Lee, M.H. (2003). Reconsideration of the change in the past korean elementary mathematics curriculums: in the view of ernest's philosophy of mathematics education, School Mathematics 5(2), 151-165.)
- 신준국 외 12명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, (주)두배의느낌.(Shin, J. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Dubae Book.)
- 신항균 외 6명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, (주)지학사.(Shin, H. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Jihaksa.)
- 신현성 (2001). 수학과 교육과정의 개혁변인에 대한 소고, 학교수학 4(2), 27-32.(Shin, H.S. (2001). Some thought on the variables of innovation in designing the mathematical curriculum, School Mathematics 4(2), 27-32.)
- 우정호 (2004). 인간 교육을 위한 주요교과로서의 학교수학, 학교수학 6(4), 313-324.(Woo, J.H. (2004). School mathematics as a major subject for'Humanity Education', School Mathematics 6(4), 313-324.)
- 우정호 외 16명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, 두산동아(주).(Woo, J. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Doosandonga.)
- 이강섭 외 10명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, (주)미래엔.(Lee, K. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Mirae N.)
- 이수진 (2011). 국내외 수학 교육공학에 대한 연구 동향. 석사학위논문, 한국교원대학교.(Lee, S.J. (2011). A study on domestic and foreign research movement of technology in mathematics education, Master's degree, Korea national university of education.)
- 이준열 외 7명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, (주)천재교육.(Lee, J. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Chunjae Education.)
- 정상권 외 6명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, (주)금성출판사.(Jeong, S. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Kumsung.)
- 최승현, 이대현 (2005). 수학과 단계형 수준별 교육과정 운영 실태 분석 및 개선 방안 탐색, 수학교육 44(3), 325-336.(Choi, S.H. & Lee, D.H. (2005). An analysis on the implementation and the methods of development of the 7th differentiated mathematics curriculum, The Mathematical Education 44(3), 325-336.)
- 한국과학창의재단 (2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구, 한국과학창의재단 연구보고서.(Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity (2011), A study for the mathematics curriculum according to the 2009-revised curriculum, A study report of Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity.)
- 허민 외 8명 (2013). 중학교 수학 ①, ②, ③ 교과서, (주)대교.(Heo, M. (2013). Middle school mathematics ①, ②, ③ textbook, Daekyo.)
- 황선욱 외 8명 (2013). 중학교 수학 (1), (2), (3) 교과서, ㈜좋은책신사고.(Hwang, S. (2013). Middle school mathematics (1), (2), (3) textbook, Sinsago.)
- 홍미라, 차인숙 (2005). 수학 교과서 비교 연구 논문에관한 분석, 수학교육 44(2), 201-203.(Hong, M.R. & Cha, I.S. A Meta-analysis on comparative studies of mathematics textbooks, The Mathematical Education 44(2), 201-203.)
- Lubienski,S.T. & Bowen. (2000). Who's counting? A survey of mathematics education research 1982-1998. Journal for Research in Mathematics Education 31(5), 626-633. https://doi.org/10.2307/749890
피인용 문헌
- A Study on Component of Storytelling on the middle school 1 Mathematics Textbooks vol.27, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.4.547
- A co-authorship network analysis on mathematics education scholars vol.52, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.4.483