DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Evaluation Standards and Tools of the Performance of School Librarians in the United States

미국의 사서교사 전문성 평가기준과 도구에 관한 연구

  • 김성준 (전북 이리여자고등학교)
  • Received : 2013.04.17
  • Accepted : 2013.05.07
  • Published : 2013.05.30

Abstract

This study is to examine the basic structure of the professional development of school librarians and to analyze the national evaluation standards, and the states' evaluation tools and self-assessment tool currently used in the United States. The result is as follows: the structure of the school librarians' professional development processes, such as curriculum, certificate, and evaluation, have been affected by the national school library standards published by AASL. NBPTS's Library Media Standards and AASL's Learning4Life evaluation system are proposed as the representative national standards. Many states have developed their standards and tools to evaluate school librarians' performance, these standards are related to the national standards. AASL published A 21st-Century Approach to School Librarian Evaluation for school librarians' self-assessment in 2012, this workbook shows a specific way of developing their expertise.

이 연구는 미국의 사서교사 전문성과 관련된 기본 배경을 이해하고, 현재 미국에서 활용되고 있는 국가 수준과 주정부 수준의 사서교사 평가기준과 도구 그리고 자기평가 도구를 분석하는 것을 주요 목적으로 설정하고 있다. 연구결과는 다음과 같다. 미국은 국가 수준의 학교도서관 기준에 맞추어 사서교사 양성, 자격기준, 평가기준의 일관성 있는 전문성 계발 구조를 갖추었으며, 국가 수준의 사서교사 전문성 기준은 미국 전문교사자격 기준위원회의 자격기준과 미국학교도서관협회에서 발표한 "평생교육을 위한 학습" 기준의 사서교사 평가도구가 대표적으로 제시되고 있다. 미국의 여러 주정부에서는 국가 수준의 학교도서관 기준을 바탕으로 주정부의 실정에 맞는 사서교사 평가기준과 도구를 개발하여 실제 평가에 활용하고 있다. 더불어 미국학교도서관협회는 2012년에 사서교사의 자기평가 도구인 "사서교사 평가의 21세기 접근법"을 발표하여, 사서교사가 국가수준의 기준에서 제시한 전문성에 도달할 수 있는 실천적 방향을 안내하고 있다.

Keywords

References

  1. 이병기. 2009. 미국 학교도서관 기준 관련 문서 21세기 학습자를 위한 기준의 구조와 내용 분석에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 40(3): 203-223. (Lee, Byeong-Ki. 2009. "Study on the Structure and Contents Analysis of America New School Library Standards Sets Standards for the 21st-Century Learner." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3): 203-223.)
  2. AASL. 2007. "Standards for the 21st-Century Learner." [online]. [cited 2013.3.18]. .
  3. AASL. 2008. "Learning4Life." [online]. [cited 2013.3.18]. .
  4. AASL. 2009a. "AASL's L4L Sample School Librarian Performance and Evaluation System." [online]. [cited 2013.3.20]. .
  5. AASL. 2009b. Empowering learners: Guidelines for School Library Programs. Chicago: AASL.
  6. AASL. 2010. "Sample Job Description Title: School Librarian." [online]. [cited 2013.3.18]. .
  7. AASL. 2012a. A 21st-Century Approach to School Librarian Evaluation. Chicago: ALA.
  8. AASL. 2012b. "Performance Evaluation of School Librarians." [online]. [cited 2013.4.2]. .
  9. AASL. 2013. "Guidelines and Standards." [online]. [cited 2013.3.18]. .
  10. AASL & AECT. 1998. Information Power: Building Partnerships for Learning. Chicago and London: ALA.
  11. ALA & AASL. 2003. "ALA/AASL Standards: For Initial Programs for School Library Media Specialist Preparation." [online]. [cited 2013.3.14]. .
  12. ALA & AASL. 2010. "ALA/AASL Standards for Initial Preparation of School Librarians." [online]. [cited 2013.3.18]. .
  13. Alabama Department of Education. 2002. "Alabama PEPE Program." [online]. [cited 2013.3.18]. .
  14. Association of Indiana School Library Educator. 2012. "School Librarian Evaluation Rubric." [online]. [cited 2013.3.19]. .
  15. Craver, Kathleen W. 1986. "The Changing Instructional Role of the High School Library Media Specialist, 1950-84: A Survey of Professional Literature, Standards, and Research Studies." SLMQ, 14(4). [online]. [cited 2013.3.18]. .
  16. Missouri Department of Elementary & Secondary Education. 2007. "Library Media Specialist (K-12) Competencies." [online]. [cited 2013.3.21]. .
  17. NBPTS. 2001. "Library Media Standards." [online]. [cited 2013.3.14]. .
  18. NBPTS. 2012. "Library Media Standards." 2nd ed. [online]. [cited 2013.3.18]. .
  19. New York State Education Department. 2012. "Teacher and Principal Practice Rubrics." [online]. [cited 2013.3.19]. .
  20. Schon, I., Helmstadter, C., & Robinson, D. 1991. "The Role of School Library Media Specialists." School Library Media Quarterly, 19(4): 228-233.
  21. Shannon, D. 2002. "The Education and Competencies of School Library Media Specialists: A Review of the Literature." School Library Media Research, 5. [online]. [cited 2013.3.13]. .