DOI QR코드

DOI QR Code

부모와 자녀의 상호작용 증진을 위한 독서치료 실행연구

An Action Research on Bibliotherapy for the Improvement of Parent-child Interaction

  • 투고 : 2013.01.13
  • 심사 : 2013.02.09
  • 발행 : 2013.02.28

초록

성장기 자녀의 정신적 건강에 가장 큰 영향을 미치는 것은 부모의 태도와 관심으로, 부모와 자녀의 상호관계가 좋을수록 자녀에게 긍정적인 영향을 미치게 된다. 이 연구는 부모와 자녀의 상호작용 증진에 미치는 독서치료의 효과를 밝히는데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 실행연구 방법을 바탕으로 부모-자녀 대상의 독서치료 프로그램을 1차 및 2차로 나누어 총 25회에 걸쳐 수행하면서 매 과정을 상세히 관찰하고 기술하였다. 연구 결과 독서치료 프로그램이 부모-자녀 상호작용 증진에 도움이 되는 것으로 밝혀졌다.

The attitudes and interests of parents toward having better interrelationships with their children will have the greatest positive impact on the mental health of a growing child. The purpose of this study is to elicit how to effectively use bibliotherapy to promote interaction between parents and children. Based on action research methods, and in order to achieve the research objectives, the parent-child bibliotherapy target program was divided into two "lanes" and a total of 25 iterations were performed or observed for every process in detail and with different technologies. According to the result, the bibliotherapy helps improve parent-child interaction.

키워드

참고문헌

  1. 김태희. 2010. 의사소통 부모교육 프로그램이 부모-자녀간의 상호작용에 미치는 효과: 만 4․5세 자녀를 대상으로. 석사학위논문, 국민대학교 교육대학원. (Kim, Tae-Hee. 2010. A Study on the Effects of Parent-Education Program for Communication on Parent-Child Interaction. M.A. thesis., Kookmin University.)
  2. 마은숙. 2000. 중학생의 부모-자녀관계. 자아개념 및 학업성취에 관한 관계 분석. 석사학위논문, 영남대학교 교육대학원. (Ma, Eun-SooK. 2000. A Study on the Relation among Parent-Child Relationship, Child's Self-Concept and Achivement of Middle School Students. M.A. thesis, Yeungnam University.)
  3. 박경숙. 2008. 학부모 독서지도 프로그램이 부모 효능감과 자녀 양육태도에 미치는 영향: 한국지역 사회교육협의회 모델을 중심으로. 석사학위논문, 한성대학교 행정대학원. (Park, Kyung-Sook. 2008. The Effects of Reading Guidance Program on the Parents Efficacy and Child-Rearing Attitudes. M.A. thesis, Hansung University.)
  4. 윤혜경. 1999. 어머니와 유아의 책읽기 프로그램이 유아의 언어발달 촉진에 미치는 효과. 박사학위논문, 숙명여자대학교 대학원. (Yun, Hye-Kyung. 1999. The Effectiveness of Mother-Child Picture-book Reading Program on Accelerating Children's Language Development. Ph.D. diss., Sookmyung Women's University.)
  5. 전은희. 2008. 어머니-자녀 상호작용과 유아의 탄력성과의 관계. 박사학위논문, 숙명여자대학교 대학원. (Jeon, Eun-Hee. 2008. The Relation between Mother-Child Interaction and Resilience of Young Children. Ph.D. diss., Sookmyung Women's University.)
  6. 하제. 2006. (아이의 마음을 열어주는 독서치료) 열려라 참깨!. 서울: 교보문고. (Haje. 2006. (Bibliotherapy to open the mind of Child) Open Sesame!. Seoul: Kyobobook.
  7. Belsky, J., Steinberg, L. D., Houts, R. D., Fredman, S. L., DeHart, G. Cauffman, E. Roisman, G. I., Halpern-Felsher, B. L., & Susman, E. 2007. Family rearing antecedents of pubertal timing. Child Development, 78(4): 1302-1321. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01067.x
  8. Doll, B., & Doll, C. 1997. Bibliotherapy with young people: librarians and menta health professional working together. Englewood. Colorado: Libraries Unlimited. Inc.
  9. Dumas, J. E., 1989. Let's not forget the context in behavioral assessment. Behavior Assessment, 11: 231-247.
  10. Hetherington, M., & Clingempeel, W. G. 1992. Coping with marital transition. Monographs of the society for research in child development, 57.
  11. Osofsky, J. D., & Thompson, M. D. 2000. Adaptive and maladaptive parenting :Perspectives on risk and protective factors. In J. P. Shonokoff & S. J. Meisels (Eds). Handbook of early childhood intervention (2nd ed, pp.54-75). Cambridge: Cambridge University Press.
  12. Parkdeck, J., & Parkdeck. J. 1998. Children in foster care and adoption. Westport: Green Wood Press.