수출보험제도에 대한 한중 수출기업의 만족도에 대한 비교연구

Comparative study for the satisfaction level of export companies in South Korea and China regarding export insurance system

  • 최창열 (서경대학교 금융정보공학과) ;
  • 함형범 (서경대학교 금융정보공학과)
  • 투고 : 2013.11.02
  • 심사 : 2013.12.14
  • 발행 : 2013.12.27

초록

본 연구는 FTA 확산시대에 한중FTA에 있어 문제가 될 수 있는 수출보험제도에 대해 양국 수출기업의 만족도를 살펴보았다. 본 연구를 통해 한국과 중국의 수출보험제도에 대한 특징을 살펴보고 이를 바탕으로 양국 수출보험제도 이용자들의 만족도를 조사하였다. 수출신용보험제도에 대한 만족도를 살펴보았다. 신용에 대한 인식(3.53), 수출지역에 대한 인식(3.38), 위험관리방법에 대한 인식(3.29), 시장변화에 대한 인식(3.14), 보험사고에 대한 인식(3.24), 규제에 대한 인식(3.03)은 수출보험제도에 대해 긍 정적인 만족도를 보였으나, 제품불량에 대한 인식(2.97)은 비교적 만족하지 못하고 있었다. 한국과 중국의 수출제도의 차별성이 존재하기에 직접적 비교는 어렵다는 한계는 가지고 있으나, 본 연구를 통해 다양한 수출보험 상품의 필요성을 제시할 수 있으며, 한국과 중국의 수출기업들은 대체적으로 수출보험상품에 만족도가 높은 것으로 나타났다.

19) This research investigates the satisfaction level of both countries' export companies about the export insurance system which can cause problems in Korean-Chinese FTA in this age of spreading FTA. Through this research, it surveys of the system user satisfaction of two nations based on the characteristics of export insurance systems in South Korea and China. The satisfaction level of export credit insurance system is as follows: Awareness of credibility (3.53), awareness of exporting area (3.38), awareness of risk management (3.29), awareness of market change (3.14), awareness of insured accident (3.24), and awareness of regulations (3.03) present positive responses to the export insurance system but awareness of defective product (2.97) was relatively unsatisfied. Though it is hard to compare directly due to the differences between the exporting systems of Korean and China, this research shows the need of various export insurance products, and that most export companies in Korea and China are generally satisfying with export insurance products at present.

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