A Study on School Crisis Management Capabilities - Focus On Effects to Teenage's Suicide Thinking

학교위기관리경영 능력향상에 관한연구 - 청소년 자살 위기관리 시스템 중심으로

  • Kang, Sung Ok (Major of Senior Welfare, Hoseo Graduate School of Venture) ;
  • Ha, Kyu Su (Department of Management, Hoseo Graduate School of Venture) ;
  • Yang, Young Mi (Major of Social Welfare, Seoul Women's University) ;
  • Lim, Hyun Sung (College of Social Welfare, Kangnam University)
  • 강성옥 (호서대학교 벤처전문대학원 노인복지학과, 오산건강가정지원센터) ;
  • 하규수 (호서대학교 벤처전문대학원 경영학과) ;
  • 양영미 (서율여자대학교 사회복지학과) ;
  • 임현승 (강남대학교 사회복지학과)
  • Received : 2012.11.08
  • Accepted : 2012.12.24
  • Published : 2013.03.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the factors giving effects to juvenile's suicide thinking and search for the method to protect juveniles from the risk factors of suicide thinking and reinforce protective factors. For this purpose, juvenile's depression and stress degree were analyzed as the factors giving effects to juvenile's suicide thinking and the effect of social support, which was assumed as a protective factor from suicide thinking, was verified. Analysis results are as follows. First, juvenile's daily stress showed significant deference from suicide thinking. There was a significant positive correlation between juvenile's daily life stress and suicide thinking. Therefore, it was found that the juveniles who suffer from stress have a lot of suicide thinking. Second, juvenile's depression gave a significant effect to suicide thinking. There was a significant positive correlation between juvenile's depression and suicide thinking. it was proved that the juveniles who suffer from depression have a lot of suicide thinking. Third, There was a significant negative correlation between social support and suicide thinking. The more the juveniles get social support, the less they have suicide thinking. The study results above reveal that juvenile's suicide shall be approached from the preventive aspect, for preventing juvenile's suicide, social support which mitigates suicide thinking factors is very important. Therefore this study proposed social attention on the juvenile's suicide thinking, and formation social support system that reinforce social support. Moreover, for preventing the factors reinforcing suicide thinking, preventive approach, alternative program such as case management and group program, and integrated management inined with juvenile related organizations and specialists are required. At the same time school environment shall be improved and changed.

학교의 안전과 질서를 유지하기 위한 관리활동은 학교경영의 주요활동 중에 하나이다. 본 연구는 효과적인 학교 경영을 위하여 청소년들의 자살생각 영향요인을 규명하여 청소년 자살생각의 위험요인을 차단하고 보호요인을 강화할 수 있는 방안을 모색하고자 하는 목적으로 진행되었다. 이를 위하여 청소년 자살생각에 미치는 위험요인으로 청소년의 우울과 스트레스 정도를 분석하고 자살생각으로부터의 보호요인으로 추정되는 사회적 지지의 효과성을 검증하였다. 분석결과 첫째, 일상생활 스트레스 전체와 자살생각 간의 상관관계는 정적 상관관계로서 일상생활에서 스트레스를 많이 받을수록 자살생각이 많아짐을 나타내었다. 둘째, 우울과 자살생각과는 정적 상관관계를 보여 우울이 심할수록 자살에 대한 생각이 많아짐을 나타내었다. 셋째, 사회적 지지와 자살생각은 부적인 관계성을 보여 사회적 지지가 높을수록 자살생각이 낮은 것으로 나타났다. 연구결과에 의하면 청소년의 자살은 예방적 차원에서의 접근이 무엇보다 중요하다. 또한 분석결과는 청소년 자살을 예방하기 위해서는 청소년의 자살생각 위험요인을 완화시킬 수 있는 사회적 지지가 필요함을 보여준다. 따라서 본 연구에서는 사회적 지지를 강화할 수 있는 사회적 관심과 지지체계의 형성, 이를 통한 예방적 접근의 필요성, 자살생각 강화요인에 대한 대안적 프로그램의 접근, 사례관리 및 집단프로그램의 방법활용 등 청소년 관련기관과 전문가의 개입과 통합적 관리, 학교환경의 개선과 변화가 필요함을 제언하였다.

Keywords