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Moderator Effects of e-Book Terminal Type on Factors Influencing Satisfaction of the e-Book User

전자책 사용자만족도 영향요인에 대한 단말기유형의 조절효과

  • 김근형 (제주대학교 경상대학 경영정보학과) ;
  • 김성인 (제주대학교 경상대학 경영정보학과) ;
  • 오성렬 (제주대학교 경상대학 경영정보학과)
  • Received : 2013.02.26
  • Accepted : 2013.03.25
  • Published : 2013.05.28

Abstract

The terminals of e-Book(electronic Book) are classified into two types which consist of special-purpose terminal equipment and general-purpose terminal equipment. Although the terminal products inr the two types have had a strong race in the e-Book market each other, both enterprises and consumers want the two type to remain persistently with competition in good faith. Therefore, it is necessary for each type camps to find blue ocean by establishing differentiation strategies of each type. In this paper, we designed the research model that independent variables consist of hardware quality and software quality, dependent variable is user satisfaction, moderator variable is the terminal type. Through the research model, we investigated factors having a influence on the user satisfaction of the e-Book terminal that consists of hardware and software. In particular, we investigated if the degree of the influence is different between the two types. As a result, we got conclusions as followings. First, the quality of hardware and software in the terminal had significant influences on the user satisfaction. Second, the degree which the hardware quality has influenced user satisfaction was not different between the two types, but the degree which the software quality has influence on user satisfaction was different between the two types. As a implication of this result, we found that special-purpose terminal provider need to establish a strategies for raising the quality of e-Book viewer to provide different product from general-purpose terminal.

전자책단말기 유형은 크게 전용단말기와 범용단말기로 구분된다. 전자책단말기 시장의 경쟁이 격화되고 있지만 전용단말기와 범용단말기가 건전한 경쟁을 하면서 시장에 공존하는 것이 소비자와 기업에게 바람직한 상황이 될 수 있다. 이를 위하여 단말기유형별로 차별화된 전략으로 경쟁력을 확보하고 독자적인 시장을 만들어가는 것이 필요하다. 본 연구에서는 전자책단말기의 하드웨어품질과 소프트웨어품질을 독립변수로, 사용자만족도를 종속변수로, 단말기유형을 조절변수로 설정하여, 사용자만족도에 영향을 미치는 변수들의 영향력 정도가 단말기유형에 따라 어떻게 달라지는지 살펴보았다. 연구결과로서, 첫째 전자책단말기의 하드웨어품질과 소프트웨어품질은 모두 사용자 만족도에 통계적으로 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 전자책단말기의 하드웨어품질이 사용자만족도에 주는 영향력은 단말기유형에 따라 차이가 없지만, 소프트웨어품질이 사용자만족도에 주는 영향력은 단말기유형에 따라 유의한 차이가 있었다. 이러한 결과를 바탕으로, 전용단말기 제공업체는 범용단말기와 차별화된 제품을 내놓기 위하여 전자책뷰어의 품질을 높일 수 있는 전략을 수립할 필요가 있다.

Keywords

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