SNS & Community 활용 반복학습에 대한 예비유아교사들의 효과성 검증

Effectiveness Verification of Iterative Learning utilizing SNS & Community to Pre-kindergarten Teachers

  • 표창우 (대구보건대학교 유아교육과)
  • 투고 : 2013.10.20
  • 심사 : 2013.12.30
  • 발행 : 2013.12.31

초록

예비유아교사에게 SNS와 Community를 활용한 반복학습을 수업에 적용하여 강의만족도, 자기효능감, 수업이해도에 대한 효과성을 검증하였다. 대학교육현장에서 이루어지고 있는 교수자 주도적 전통적인 오프라인 강의에 SNS & Community를 활용한 반복학습 모형은 선행조직자를 통한 혼자 생각해보기, 수업도입 시 발표를 통한 함께 생각해보기, 수업종료 후 커뮤니티 활동을 통한 생각나누기로 나누어 적용하였다. 교수자가 수업이전 SNS를 발송으로 반복학습이 시작되지만 이후 학습자 스스로 자기주도적인 학습활동을 진행하게 된다. 이에 강의에 대한 만족도 증대 및 교육학에 대한 이해도가 높아졌으며 자기효능감에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이에 기초수학능력이 필요한 전문대학 학습자들에게 교수자들이 활용할 수 있는 SNS와 Community를 활용한 수업방법을 제시하고자 한다.

Applying iterative learning utilizing SNS & Community to the class for pre-kindergarten teachers, the effectiveness of teaching satisfaction, self-efficacy, and curriculum understanding was verified. A iterative learning model utilizing SNS & Community in teachers leading traditional off-line teaching at college education field was applied separately into thinking to one-self by advance organizer, thinking together by presentation in the beginning of the class, and sharing the thoughts by community activities after the class. Iterative learning begins by being sent SNS to students from teachers before the class, but learners for themselves subsequently start to proceed self-directed learning activities. As a result, class satisfaction and understanding of pedagogy have been increased, and it had a positive influence on self-efficacy. Thus, it is to suggest utilizable SNS of professors and a teaching method utilizing Community to college students who need basic learning skills.

키워드