A Study on the Options for Combining Functions for Convergence Products

컨버전스 제품 개발을 위한 기능의 결합 조건에 관한 연구

  • 류승호 (유한대학교 산업디자인과)
  • Received : 2013.12.06
  • Accepted : 2013.12.24
  • Published : 2013.12.30

Abstract

This study aims to propose three universal appropriate conditions, 'difference', 'planning', and 'freshness' for convergence products, and research their contents. 'Difference' means that combined functions have to be all different. 'Planning' indicates that combining different functions has to be proceeded in product development processes, so multiple usages human beings make in their daily lives have to be excepted. 'Freshness' explains that the values of combined functions are expanded by convergence. They are the elements to represent convergence products' functional characteristics and developing processes. They widen the range of convergence products by making in a number of various combining ways, and develop a lot of discourses based among social cultural backgrounds, concepts, and products. This study has shown that convergence is a product method that is managed by strict plans, strategies, and chosen functions. Convergence is a product development method with chosen functions, strict plans, and development strategies. Now, this study will lay the foundation for future works on product development strategies based on convergence.

본 연구는 컨버전스 제품 개발 과정에 적용 가능한 보편 타당한 3대 결합 조건들로서 이질성, 계획성, 참신성을 제시하고 그 내용을 탐구한다. 이질성은 결합되는 기능들이 모두 서로 달라야 하는 것이다. 계획성은 결합이 제품 개발 과정 속에서 이루어져야 하는 것이며, 도구를 자의적으로 다목적 활용하는 것은 배제된다. 참신성은 결합에 의해 제품의 기능적 가치가 확대되는 것이다. 이질성, 계획성, 참신성은 컨버전스 제품의 기능적 특징과 창조 과정을 대표하는 요소들이다. 이들은 결합의 다양한 응용을 가능하게 하여 컨버전스 제품의 등장 범위를 넓히며, 나아가 사회 문화적 배경의 변화와 컨버전스 제품 사이의 다양한 담론들을 전개한다. 이를 통해 컨버전스란 철저한 계획과 전략 속에서 결합의 대상에 대한 선별작업을 통해 진행되는 제품 개발 방법이라는 것을 알 수 있으며, 이에 본 연구를 통해 향후의 컨버전스 기반 제품 개발 전략이 더욱 활성화되기를 바란다.

Keywords