Abstract
*IT technology has been rapidly introduced to the clothing and fashion industry, and especially fashion shows have been changed very fast to keep up with the current digital era. In this research, the author designed virtual clothes, and investigated whether it is possible to make them similar to actual clothes and then performed a digital fashion show with these virtual clothes. This research discussed, based on case development and studies, whether a digital fashion show can express the designer's idea more creatively than the existing fashion shows and what needs to be improved for the effectiveness of digital fashion shows. As a result, the virtual clothes have been recognized to be very similar to actual clothes and facilitate creative expressions that are hard to be presented in actual fashion shows. The adaptation of 3D virtual clothes to real fashion industry in the future can make new contents through the innovation of distribution and industry.
의류 패션산업에서 IT화가 진행되고 있으며 그 중 패션쇼는 디지털 시대의 흐름에 발맞추어 빠르게 변화하고 있다. 본 연구에서는 가상의상을 제작하여 실제의상과 유사하게 재현이 가능한지를 살펴보고, 이를 통하여 디지털 패션쇼를 구현한다. 이때 기존의 패션쇼 보다 아이디어를 창의적으로 표현 할 수 있는지, 효율성 및 보완해야 할 부분은 무엇인지 등 실제 사례 개발 연구를 통해 제시하였다. 그 결과 가상 의상은 매우 유사하다는 평을 받았으며, 실제 패션쇼에서는 재현하기 어려운 연출이 본 연구를 통해 보다 창의적이고 용이한 방법으로 실현 가능하였다. 미래에 3D 가상의상을 실제 패션산업에 도입한다면 유통 및 산업의 혁신을 통해 새로운 콘텐츠 창출이 가능할 것이다.