DOI QR코드

DOI QR Code

Scientific Analysis and Conservation of Nectar Ritual Painting in the 16th Century

16세기 감로도의 과학적 조사와 보존

  • Ahn, Jiyoon (Conservation Science Department, National Museum of Korea) ;
  • Cheon, Juhyun (Conservation Science Department, National Museum of Korea) ;
  • Kim, Sooyeon (Conservation Science Department, National Museum of Korea)
  • 안지윤 (국립중앙박물관 보존과학부) ;
  • 천주현 (국립중앙박물관 보존과학부) ;
  • 김수연 (국립중앙박물관 보존과학부)
  • Received : 2013.09.27
  • Accepted : 2013.12.09
  • Published : 2013.12.10

Abstract

The Nectar Ritual Painting(Jeung7551) in National Museum of Korea is estimated to have been produced in the 16th century. Ezimagodo who is the head priest of Ruganji in Kyoto, Japan donated this painting in 2010. Overall, damages were serious, such as missing, staining, folding, insects of the face and mounting silk, therefore, it need to conservation treatment. The treatment of conservation in painting was removing surface stains and repairing missing area. It was mounted by following the original form. The analysis result of textile in mounting and support fiber used silk and hemp in microscope. Pigments in paint were divided into six color types. This painting was used that vermilion(cinnabar) and red lead for red color, litharge(massicot) and gold for yellow color, lead white for white color, malachite for green color, azurite for blue color, and carbon black(chinese ink) for black color.

국립중앙박물관 소장 감로도(증7551)는 16세기에 제작된 것으로 추정되며 일본 교토[京都]의 류간지[龍岸寺] 주지인 에지마고도씨가 2010년 기증하였다. 전체적으로 화면과 회장 견의 결실, 얼룩, 꺾임, 충해 등에 의한 손상이 심하여 이에 대한 보존처리를 필요로 하였다. 보존처리는 표면오염을 제거하고 결실부위 보수 후 본래의 형식대로 장황하였다. 회장부분과 화면부분의 직물 조사결과 견직물과 마직물을 사용하였다. 채색안료는 크게 여섯 가지 색의 계열로 나눌 수 있으며, 붉은색은 진사, 연단, 노란색은 황단, 금, 백색은 연백, 녹색은 석록, 푸른색은 석청, 검정색은 먹을 사용하였다.

Keywords

Cited by

  1. 구리와 염소 주성분 녹색 안료 코퍼 트리하이드록시클로라이드(Copper Trihydroxychloride)에 대한 고찰 vol.53, pp.2, 2013, https://doi.org/10.22755/kjchs.2020.53.2.64