참고문헌
- 김재운, 권민혁, "여가활동 참여가 중등교사의 자아실현에 미치는 영향", 한국체육학회지, 제42권, 제1호, pp.303-315, 2003.
- R. Rapoport and R. N. Rapoport, Leisure and the family life-cycle, London: Routledge, 1975.
- J. Y. Wong and J. H. Lin, "The role of job control and job support in adjusting service employee's work-to-leisure conflict," Tourism Management, Vol.28, No.3, pp.726-735, 2007. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.05.003
- Y. Iwasaki and I. E. Schneider, "Leisure, stress, and coping: An evolving area of inquiry," Leisure Science, Vol.25, No.2-3, pp.107-113, 2003. https://doi.org/10.1080/01490400306567
- 고동욱, 부석현, 함석종, "카지노 종사원의 욕구단계적 여가만족과 직무만족 간 관계", 관광연구저널, 제25권, 제5호, pp.79-97, 2011.
- J. R. Kelly, Leisure(2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1990.
- M. L. Caltabiano, "Measuring the similarity among leisure activities based on a perceived stress-reduction benefit," Leisure Studies, Vol.13, No.1, pp.17-31, 1994. https://doi.org/10.1080/02614369400390021
- S. E. Iso-Ahola, E. Jackson, and E. Dunn, "Starting, ceasing, and replacing leisure activities over the life-span," J. of Leisure Research, Vol.26, No.3, pp.227-249, 1994. https://doi.org/10.1080/00222216.1994.11969958
- Y. Iwasaki, R. C. Mannell, B. J. A. Smale, and J. Butcher, "Contributions of leisure participation in predicting stress coping and health among police and emergency response service workers," J. of Health Psychology, Vol.10, No.1, pp.79-99, 2005. https://doi.org/10.1177/1359105305048557
- 오선미, 조주은, "항공사 객실승무원의 라이프스타일과 일시적 해외 체제 시 여가 유형", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제7호, pp.425-436, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.07.425
- 이혜미, 이충기, 이채은, 이진경, "카지노 딜러의 여가유형에 따른 시장세분화 연구: 세분시장별 직무스트레스 수준 차이 규명", 호텔경영학연구, 제21권, 제2호, pp.207-221, 2012.
- 이재형, "호텔직원의 여가만족이 자기효능감 및 생활만족, 직무만족에 미치는 영향", 관광, 레저연구, 제24권, 제1호, pp.391-408, 2012.
- 김종필, 송강영, 장순영, "경찰조직 여가스포츠참 여자의 참여만족과 조직유효성 및 조직헌신도의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제9호, pp.410-420, 2010.
- 임사라, 박세영, "직장인의 개인 및 집단 여가활동에 따른 여가만족과 조직몰입의 관계에서 직무만족의 매개효과", 한국산업 및 조직심리학회지, 제25권, 제1호, pp.171-193, 2012.
- 이호건, 전병준, "직장 내 여가경험이 직무태도와 조직시민행동에 미치는 영향(긍정정서의 매개효과 검증)", 한국산학기술학회논문지, 제12권, 제3호, pp.1188-1196, 2011. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.3.1188
- L. T. Hosmer, "Trust: The Connecting Link Between Organizational Theory and Philosophical ethics," Academy of Management Review, Vol.20, No.2, pp.379-403, 1995.
- J. A. Gilbert and T. L. Tang, "An examination of organizational trust antecedents," Public Personnel Management, Vol.27, No.3, pp.321-335, 1998. https://doi.org/10.1177/009102609802700303
- 김명언, "조직신뢰의 유용성에 대한 불신", 한국심리학회지, 제11권, pp.57-67, 2005.
- R. Eisenberg, R. Huntington, S. Hutchinson, and D. Sowa, "Perceived organizational support," J. of Applied Psychology, Vol.71, pp.500-507, 1986. https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.500
- L. L. Berry and A. Parasuraman, Marketing Service: Competing through Quality, New York: The Free Press, 1991.
- T. J. Brown, J. C. Mowen, D. T. Donavan, and J. W. Licasta, "The Customer Orientation of Service Workers: Personality Trait Determinants and Effected on Self and Supervisor Performance Ratings," J. of Marketing Research, Vol.39, No.2, pp.110-119, 2002. https://doi.org/10.1509/jmkr.39.1.110.18928
- 신혜숙, "카지노 종사원의 직무특성이 고객지향성 및 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구", 외식경영연구, 제12권, 제2호, pp.53-73, 2009.
- G. R. Franke and J. E. Park, "Salesperson adaptive selling behavior & customer orientation: a meta-analysis," J. of Marketing Research, Vol.11, pp.693-702, 2006.
- T. Hennig-Thurau, "Customer Orientation of Service Employees: Its Impact on Customer Satisfaction, Commitment, and Retention," International J. of Service Industry Management, Vol.15, No.5, pp.460-478, 2004. https://doi.org/10.1108/09564230410564939
- R. T. Mowday, L. W. Porter, and R. M. Steers, Employee organizational linkage. The psychology of commitment, absenteeism, and turn over, New York: Academic press, 1982.
- N. J. Allen and J. P. Meyer, "The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization," J. of Occupational Psychology, Vol.63, pp.1-18, 1990. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
- H. L. Angle and J. L. Perry, "Dual commitment and labor-management relationship climates," Academy of Management J., Vol.29, No.1, pp.31-51, 1986. https://doi.org/10.2307/255858
- N. Arynya, T. Kushnir, and A. Valency, "Organizational Commitment in a Male-Dominated Profession," Human Relations, Vol.39, pp.433-448, 1986. https://doi.org/10.1177/001872678603900504
- G. B. Notrhcraft and M. A. Neale, Organi zational Behavior. Dryden Press, 1990.
- D. M. Rousseau, "Why Workers still identify with Organizations," J. of Organizational Behaviors, Vol.19, pp.217-233, 1998. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199805)19:3<217::AID-JOB931>3.0.CO;2-N
- A. Furlong, R. Campbell, and K. Roberts, "The effects of post-16 experiences and social class on the leisure patterns of young adults," Leisure Studies, Vol.3, No.3, pp.213-224, 1990.
- 김재현, "직장인의 여가활동 유형과 조직몰입과의 관계", 한국스포츠리서치, 제14권, 제6호, pp.839-846, 2003.
- 이영면, 백승규, "조직구성원의 여가만족이 직무만족 및 조직몰입에 미치는 영향", 조직과 인사관리연구, 제34권, 제1호, pp.25-62, 2010.
- 이연주, 전민주, "생활체육 동호인의 여가활동 참가정도와 조직동일시 및 조직몰입의 관계: 자전거 동호인을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제12호, pp.427-438, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.12.427
- H. Tan and C. Tan, "Toward the differentiation of trust in supervisor and trust in organization. Genetic," Social, & General Psychology Monograhs, Vol.126, No.2, pp.241-261, 2000.
- 김호정, "신뢰와 조직몰입", 한국행정학보, 제33 권, 제2호, pp.19-35, 1999.
- 허용덕, "내부커뮤니케이션이 호텔종사원의 고객지향성 및 조직몰입에 미치는 영향", 호텔리조트카지노연구, 제6권, 제2호, pp.27-44, 2007.
- D. M. Rousseau, S. B. Stikin, R. S. Burt, and C. Camerer, "Not so different after all: Across-discipline view of trust," Academy of Management Review, Vol.23, 393-404, 1998. https://doi.org/10.5465/AMR.1998.926617
- D. T. Donavan, T. J. Brown, and J. Mowen, "Internal Benefits of Service-Worker Customer Orientation: Job Satisfaction, Commitment and Organizational Citizenship Behaviors," J. of Marketing, Vol.68, pp.128-146, 2004. https://doi.org/10.1509/jmkg.68.1.128.24034
- P. M. Muchinsky, Psychology Applied to Work, Wordsworth Publishing, 2005.