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Developing the Korean Wave through Encouraging the Participation of YouTube users : The Case Study of the Korean Wave Youth Fans in Hong Kong

유투브(YouTube) 이용자들의 참여에 따른 한류의 확산: 홍콩의 10-20대 유투브(YouTube) 이용자조사를 중심으로

  • 송정은 (서울시립대학교 도시사회학과 SSK 아시아팝문화 연구팀) ;
  • 장원호 (서울시립대학교 도시사회학과)
  • Received : 2013.03.07
  • Accepted : 2013.04.10
  • Published : 2013.04.28

Abstract

This research aims to consider the participatory behaviors and the relationship building of the Hong Kong Korean Wave fans on YouTube and to explores the effect of the behaviors in order to spread the Korean Wave. Furthermore, this research seek ways of developing the Korean Wave contents based on fan participation on YouTube. The research conducted both Focus Group Interview and three rounds of email interviews with the Korean Wave fans in Hong Kong. They actively participated in expressing themselves, replying to other comments, and providing video contents as a fan. Also, the fans delivered the YouTube video contents to other Social Network Services(SNS), including facebook, and online fan pages in order to build ties with friends and other the Korean Wave global fans in daily lives. Their YouTube participation contributes to creating two-way communication between the Korean Wave and its global fans by spreading and re-creating the Korean Wave contents.

본 연구는 한류 팬들의 유투브 참여의 의미와 특성 및 참여형태에 따른 한류 팬들 간의 관계형성을 알아보고, 한류 팬의 유투브 참여가 한류의 확산에 미칠 영향력을 고려할 것이다. 나아가 한류 팬의 유투브 참여를 통하여 한류 콘텐츠 다양화 방안을 모색할 것이다. 연구방법은 홍콩의 10-20대를 대상으로 집단토론 인터뷰 형식의 파일럿조사와 3차례 이메일 인터뷰를 실시하였다. 홍콩의 조사 참여자들은 유투브에서 한류 관련 동영상 검색을 비롯하여 댓글을 남기거나 자신의 스타를 촬영한 동영상을 제공하는 등 능동적으로 소비하였다. 또한 자기표현 및 한류를 매개로 타인과의 공감대를 형성하기 위하여 한류 관련 동영상을 유투브 외에 소셜 네트워크 서비스를 통해 공유하였다. 이와 같이 홍콩의 한류 팬들은 유투브를 매개로 한류를 그들의 일상 속 문화로 수용하며 한류 콘텐츠를 재생산 및 확산하여 한류가 세계적으로 양방향 소통이 되는데 일조하고 있다.

Keywords

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