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Study on the impact of each family communication type on children's use of media

가족의 커뮤니케이션 유형이 아동의 미디어 이용에 미치는 영향에 관한 연구

  • Received : 2012.12.29
  • Accepted : 2013.01.15
  • Published : 2013.01.31

Abstract

For this study, we conducted a survey targeting elementary school students to examine how the type of family communication shows differences in the children's use of media to draw up effective measures to use media. The result of study is that meaningful differences showed according to the time spent watching TV(F=6.719, p<.05) and using PC(F=7.713, p<.05) or cell phone(F=6.404, p<.05). The authoritative type pursuing obedience preferred entertainment programs and spent much time watching TV and preferred entertainment games when using a PC. The deliberating type pursuing conversations preferred educational and informative programs when watching TV and informative programs when using a PC. This study is meaningful in that it presents lessons learned to draw up measures for children to effectively use media based on the study results.

본 연구는 초등학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 가족커뮤니케이션 유형에 따라 미디어 이용은 어떤 차이를 보이는지를 알아봄으로써 효과적인 미디어 활용방안을 모색하고자 하였다. 연구결과 TV(F=6.719, p<.05), PC(F=7.713, p<.05), 휴대전화(F=6.404, p<.05)이용시간에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 순응지향형인 권위형은 TV 이용에서는 이용시간이 많고 오락적 프로그램을 선호하며, PC 이용에서는 오락적 프로그램을 선호하였다. 대화지향인 협의형은 TV 이용에서는 교양, 정보 프로그램을 선호하였으며, PC 이용에서는 정보적 프로그램을 선호하였다. 이 같은 연구 결과를 통해 아동의 효과적인 미디어 활용방안을 모색할 수 있는 시사점을 제시하였다는데 본 연구의 의의가 있다.

Keywords