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게임산업의 정책 변화에 따른 영향 분석 -아케이드게임 산업을 중심으로-

An Impact Analysis of Policy Change in the Game Industry -the Arcade Game Industry approach-

  • 전홍식 (서울과학기술대학교, IT정책전문대학원 디지털문화정책) ;
  • 고찬 (서울과학기술대학교)
  • 투고 : 2013.02.01
  • 심사 : 2013.02.20
  • 발행 : 2013.02.28

초록

아케이드 게임 산업은 세계 게임 시장에서는 콘솔게임에 이어 두 번째로 큰 시장으로 다양한 게임 발전의 원동력이 되지만, 한국에서는 여러 요인으로 쇠퇴하여 게임 산업이 온라인 게임에 편중되는 결과를 낳고 발전 동력을 잃었다. 아케이드 게임은 공간성, 기기 확장성, 게임 대가성, 유희성을 가진 산업으로 기기 개발과 활용의 자유가 중요하지만, 한국에선 사전심의와 업종 규제로 이를 제약하였다. 사행성 기기를 아케이드 게임으로 분류하고 규제를 완화하여 문제가 발생하였다. 본 연구에서는 한국 아케이드 게임 산업의 정책 변화에 따른 영향을 규제 정책을 중심으로 외국의 사례와 비교하여 문제점을 찾고 대안을 제시하였다.

The arcade game market is 2nd big market in the world following console game market. It is a driving force of growth for game industry but its Korean case was decreasing growth of game industry by various kinds of factors. Therefore, it is placed too much emphasis on online game industry and it lost industry growth power. The characteristics of arcade game are spatiality, expandability of device, rewardability, amusemenability. The importance of arcade game are development of new device and freedom of application it but it is restricted by prior deliberation and regulation of industry in korea. Many problems arise from classifying speculation device to arcade game and relaxation of regulation. In this paper, we analyze effectiveness from policy change in Arcade game industry, especially we focused on regulation policy. Also, we found problems and suggested alternatives by comparision on policy of foreign country.

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