DOI QR코드

DOI QR Code

Digital Restoration of Traditional Architectural Buildings Using Multimedia and Augmented Reality Technologies

멀티미디어 및 증강현실 기술을 이용한 전통목조건축물 디지털 복원

  • 이강훈 (한성대학교 디지털문화기술콘텐츠학과) ;
  • 조세홍 (한성대학교 멀티미디어공학과)
  • Received : 2011.12.30
  • Accepted : 2012.02.14
  • Published : 2013.02.28

Abstract

Information and Communications Technologies(ICT) represented by Multimedia, Virtual Reality and Network could be used as the better ways to preserve and restore the original shape of cultural contents. This paper presents the detailed methods of Multimedia and Virtual Reality technologies to digitally implement the traditional wooden buildings which are called as a typical 'Korean Cultural Content." We implemented a 3D modeling of architectural parts, realized a roof curve, and texture-mapped the material qualities of traditional wooden buildings by using Graphic techniques. In addition, the information, which is implemented by marker-based Augment Reality, for the traditional wooden buildings can be obtained through the mobile appliances such as a smart phone. We, also, presented how to practically use the implemented digital Korea traditional wooden buildings.

멀티미디어, 가상현실 및 네트워크로 대표되는 ICT 기술은 문화콘텐츠의 원형을 보존하고 복원을 위한 좋은 수단이다. 본 논문에서는 우리나라의 대표적인 문화콘텐츠라 할 수 있는 전통목조건축물을 디지털화하기 위한 멀티미디어와 증강현실 기술의 세부적인 방법을 제시하고 구현하였다. 그래픽 기법을 사용하여 전통목조건축물에 사용되는 건축 부재들을 3D 모델링하였고, 전통목조건축물의 지붕 곡선을 표현하였고, 전통목조건축물의 재질 매핑을 하였다. 또한, 마커 기반 증강현실 기법을 사용하여 모바일 기기를 통하여 전통목조건축물의 정보를 획득할 수 있도록 구현하였다. 멀티미디어 및 증강현실로 구현된 전통목조건축물 결과물의 활용 방안을 또한 제시하였다.

Keywords

References

  1. 한국행정연구원, 아시아문화개발원 설립 운영에 관한 연구, 2007. 서울.
  2. 김평수, 윤홍근, 장규수, 문화콘텐츠산업론, 커뮤니케이션북스, 2007. 서울.
  3. 이강훈, 조세홍, "Parametric 모델링 방식을 이 용한 전통목조건축물의 3D 디지털 복원" 멀티미디어학회논문지, 제12권, 제8호, pp. 1164-1171. 2009.
  4. 사이버 전통한옥마을: 경북 안동 도산서원 http://www.han-style.com/hanstyle/bbs/p_ data_view.jsp?def=&keyword=&pageNum=3&pageSize=6&search=&seq=13
  5. 문화재청, 내 손안의 덕수궁, 그림출처: http:// blog.daum.net/0186042076/136
  6. 다비드 조각상, 그림 출처: (a), (b) http://graphics.stanford.edu/projects/mich/more-david/ more-david.html, http://graphics.stanford. edu/projects/mich/book/book.html
  7. Bayon 사원, 그림 출처: http://www.cvl.iis.utokyo.ac.jp/research/bayon/gallery.shtml
  8. 3D 복원 고대 로마, 그림 출처: http://www.romereborn. virginia.edu/gallery-current.php
  9. 디지털 한양, 그림 출처: (a), (b) http://digitalhanyang.culturecontent.com/dhviewer/main.asp, http://digitalhanyang.culturecontent.com/
  10. 이강훈, 조세홍, "전통목조건축물 내부 구조의 3D 구현," 멀티미디어학회논문지, 제13권, 제2호, pp. 332-340. 2010.
  11. 그림 출처 (구)문화재청, 근정전 보수공사 및 실 측조사보고서 (하), 2003.
  12. 이강훈, 조세홍, "증강현실을 이용한 건축문화 유산 구현," 멀티미디어학회논문지, 제15권, 제1호, pp. 131-139. 2012.

Cited by

  1. Visualization pursuant to Developing 37 Honoured Ones within The Diamond World Mandala vol.18, pp.10, 2015, https://doi.org/10.9717/kmms.2015.18.10.1241
  2. 지역 문화유산을 활용한 증강현실 기반 관광 콘텐츠 개발 vol.18, pp.6, 2018, https://doi.org/10.5392/jkca.2018.18.06.122