DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Improvements of Interior Space regarding the Characteristics of Architectural Design Studio

설계스튜디오의 특성에 따른 실내공간 개선에 관한 연구

  • Song, Byung-Ha (Division of Architectural Engineering, Hongik University)
  • 송병하 (홍익대학교 건축공학부)
  • Received : 2012.12.19
  • Accepted : 2013.01.10
  • Published : 2013.01.31

Abstract

Upon changing architectural education system into 5-year program, the design studio in university should meet the requirement in order to acquire the accredition. This study investigates on student' perceptions and responses, according to the configuration(open, mixed, closed), to their studio environment. Results and suggestions are as follows for all types: First, there should be space for individual activities for the student: Second, excluding space for excluding space for the individual work, seperated area must be provided for co-operative work, such as making models; Third, a clear territorial distintion between the individual and the co-work space should be able to set by the students, using. for instance, movable partition or corridor; Fourth, however, in line with the types, a seperated lecture or seminar room in the open type, a device to prevent distraction such as noise in the mixed type, and more space for co-work in the closed type are also suggested.

본 연구는 건축학과 설계스튜디오 운영실태와 사용자 인식의 분석을 통해 설계스튜디오 실내공간에 대한 개선요소를 제안하였다. 공통적인 개선사항으로 첫째, 개인공간의 명확한 구획이다. 개인공간의 독립성과 영역성을 확보하는 것이 중요한 요소로 나타났고 가변파티션(movable partition)을 통해 획일화된 구성보다 분반에 관계없이 자유롭게 개인공간을 구획하는 것을 선호했다. 둘째, 공동공간 면적의 확보이다. 공동작업공간은 스튜디오내 유일한 공동공간으로 용도가 다양하고 유용성 또한 높은 만큼 유형의 특성을 고려하여 충분한 면적으로 계획하여야 한다. 셋째, 개인공간과 공동공간의 명확한 공간 구분이다. 이를 위해 주어진 면적에서 공간을 효과적으로 사용할 수 있도록 가변파티션, 공용통로 등의 융통성 있는 계획이 필요하다. 넷째, 유형별 스튜디오의 주요 개선사항으로 개실형은 공동작업 공간 확보, 혼합형은 인접스튜디오의 간섭차단, 오픈형은 수업공간의 별도 계획 등으로 나타났다.

Keywords

References

  1. Ryu, Jeon Hee, A Study on the Formation and Characteristics of Modern Academic System in Architectural Education, pp.36, Seoul National Univ. A doctor's thesis, 1993
  2. Lee, Yong Ju, A Study on the Space Program for a School of Architecture, p.319, Architectural Institute of Korea, 2005
  3. Refer to the Walkdown Report of Korea Architectural Accrediting Board, 2012
  4. Kang, Dong Hee, A Study on the Tutor-Learner Interaction Model for the Learning Information Management of Design Studio, p.7, Sungkyunkwan Univ. A master's thesis, 2011
  5. Lee, Jin Su, A Study on its Progress and Space System of the Design Studio for the Architectural Education, p.50, Konkook Univ. A master's thesis, 1998
  6. Park Han Sik, A Study on its Progress and Space System of Architectural Design Education, p.92, Konkook Univ., 1998