DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Elementary Gifted Children's Mathematical Belief

초등학교 영재교육대상자의 수학적 신념에 대한 연구

  • Received : 2013.12.01
  • Accepted : 2013.12.30
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This study investigated the difference of mathematical beliefs between common children and the gifted children, and then the effect of current mathematics gifted education on gifted children's mathematical belief. Gifted children from institution for gifted education and school based gifted classroom, and common children from regular classroom from S-city office of education in Gyenggi province were studied for this study. The results of this study was as follows. First, there was positive correlation between mathematics performance and mathematical belief. Second, common children and gifted children had significant difference in the degree of mathematical belief. And also, mathematically gifted students had much stronger and positive mathematical belief than common students before starting gifted education program. Third, there was no significant difference in common children and gifted children on the mathematical belief after they receive gifted education, but there were negative changes in gifted children from institution for gifted education on the mathematical belief after receiving gifted education.

본 연구에서는 영재교육대상자의 수학적 신념이 일반학급 학생과 차이가 있는지를 분석하고 영재 교육대상자로 선발된 학생이 수학영재교육을 받음으로써 수학적 신념에 어떤 변화가 생기는지에 대해 알아보았다. 이를 통하여 다음과 같은 연구 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 수학성취도와 수학적 신념 사이에는 유의미한 상관관계가 있었다. 둘째, 영재교육을 받기 전의 영재교육대상자와 일반아동의 수학적 신념을 비교한 결과, 영재교육대상자의 수학적 신념이 일반학급 학생에 비해 더 긍정적인 것으로 나타났다. 셋째, 수학적 신념 중 하위영역인 수학학습에 대한 신념과 자아에 대한 신념에서 영재교육원의 영재교육대상자들의 신념이 부정적으로 바뀌었다.

Keywords

References

  1. 경기도교육청 (2012). 2013학년도 영재교육대상자 선발계획.
  2. 권미연 (1999). 초․중학생들의 수학적 신념 형성의 요인 분석. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  3. 권미연, 전평국 (1999). 초․중학생들의 수학적 신념 형성의 요인 분석: 수학교실의 사회적규범을 중심으로. 수학교육논문집, 8, 189-207.
  4. 김민강 (2003). 수학영재의 신념, 태도 및 정서적 특성에 관한 연구. 석사학위논문. 서울대학교.
  5. 김용성 (2000). 문제상황을 기초로 한 수학화 경험이 수학적 신념과 문제해결력에 미치는 효과. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  6. 남상엽 (1999). 수학적 신념 및 태도에 관한 교사와 학생의 관계. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  7. 문효영, 권성룡 (2012). 교육실습에서의 수학 수업이 초등예비교사의 수학에 관한 신념에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 487-521.
  8. 박병태, 고민석, 김오범 (2012). 초등학교 과학영재학생과 수학영재학생의 과학에 대한 태도 및 과학학습동기 차이. 영재교육연구, 22(4), 917-928.
  9. 박분희, 박고훈, 황종섭 (2007). 수학에 대한 신념이 학습전략을 매개로 성취도에 미치는 영향. 유아교육, 16(3), 23-34.
  10. 송상헌 (1998). 수학영재성 측정과 판별에 관한 연구. 박사학위논문. 서울대학교.
  11. 이규희, 정민주, 홍갑주, 최영기 (2009). 수학영재학생들의 정의적 측면 지도를 위한 프로그램 제안. 한국수학교육학회 주체 제14회 국제수학영재교육세미나 프로시딩, 65-73.
  12. 이영주, 채유정 (2013). 과학영재의 인지특성 및 성격변인이 학업성취도에 미치는 영향. 영재교육연구, 23(4), 523-535.
  13. 임해경, 추신해, 김정은 (2010). 초등교사의 수학 및 수학 교수-학습에 대한 신념의 변화. 한국초등수학교육학회지, 14(1), 103-121.
  14. 전평국 (1993). 수학적 문제해결과 정의적 요소. 한국수학교육학회 제17회 수학과교육세미나, 79-88.
  15. 한국교육개발원 (2003). 영재교육기관 교수․학습 실태연구. 연구자료 CR2003-26.
  16. 한국교육개발원 (2012). 교사 관찰․추천제 바로알기. 연구자료 CRM2012-14-7.
  17. D'Andrade, R. G. (1981). The cultural part of cognition. Cognitive Science, 5, 179-195. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0503_1
  18. Dossey, J. A., Mullis, I. V. S., Lindquist, M. M., & Chambers, D. L. (1988). The mathematics report card. Educational Testing Service.
  19. Fennema, E. (1989). The study of affect and mathematics: A proposed generic model for research. In D. B. McLeod & V. M. Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 205-219). New York: Springer-Verlag.
  20. Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematics abilities in school children. Chicago:The University of Chicago Press.
  21. Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematics abilities in school children. Chicago:The University of Chicago Press.
  22. Marsh, H. W., Chessor, D., Craven, R., & Roche, L. (1995). The effects of gifted and talented programs on academic self-concept: The big fish strikes again. American Educational Research Journal, 32, 285-319. https://doi.org/10.3102/00028312032002285
  23. McLeod, D. B. (1988). Affective issues in mathematical problem solving: Some theoretical considerations. Journal for Research in Mathematical Education, 19(2), 134-141. https://doi.org/10.2307/749407
  24. McLeod, D. B. (1989). The role of affect in mathematical problem solving. In D. B. McLeod & V. M. Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 20-36). New York: Springer-Verlag.
  25. McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575-596). New York: Macmillan Publishing Company.
  26. Olszewski, P., Kulieke, M. J., & Willis, G. B. (1987). Changes in the self-perceptions of gifted students who participate in rigorous academic programs. Journal for the Education of the Gifted, 10, 287-303.
  27. Pajares, F. (1996). Self-efficacy Belief and Mathematical Problem Solving of Gifted Students. Contemporary Educational Psychology, 21, 325-344. https://doi.org/10.1006/ceps.1996.0025
  28. Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60, 180-184.
  29. Renzulli, J. S. (1986). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. In R. J. Stenberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 223-243). Cambridge, MA: Cambridge University Press.
  30. Richardson, T. M., & Benbow, C. P. (1990). Long-term effects of acceleration on the social-emotional adjustment of mathematically precocious youths. Journal of Educational Psychology, 82, 464-470. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.3.464
  31. Schoenfeld, A. H. (1983). Beyond the purely cognitive: Belief systems, social cognition and metacognitions as driving forces in intellectual performance. Cognitive Science, 7, 329-363. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0704_3
  32. Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving. Orlando: Academic Press.
  33. Silver, E. A. (1985). Research on teaching mathematical problem solving: Some underrepresented themes and needed directions. In E. A. Silver (Ed.), Teaching and learning mathematical problem solving: Multiple research perspective (pp. 246-266). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  34. Simon, H. A. (1982). Comments. In M. S. Clark & S. T. Fiske (Eds.), Affect and cognition (pp. 333-342). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  35. Southwell, B. (1992). Dealing with beliefs in mathematics teacher education. In J. A. Dossey (Ed.), Preservice and inservice teacher education (pp. 173-176). The papers of working group 6 from ICME-7, Quebec City, Quebec, Canada, August 18-22, 1992.
  36. Sternberg, R. J. (2000). Giftedness as developing expertise. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (pp.55-66). Amsterdam: Elsevier.
  37. Swiatek, M. A., & Benbow, C. P. (1991). A ten-year longitudinal follow-up of participants in a fast-paced mathematics course. Journal for Research in Mathematics Education, 22, 138-150. https://doi.org/10.2307/749590
  38. Tennenbaum, A. J. (1983). Gifted Children: Psychological and educational perspectives. New York: Macmillan.
  39. Zimmerman, B. (1997). Teacher's and student's conception of mathematics instruction. Proceedings of the 21st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Instruction 1, 273, Lahti, Finland: University Helsinki.