DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Stress of College Life and Self-efficacy on Depression among Students from Beauty-related Colleges

미용관련 대학생들의 대학생활스트레스, 자기효능감이 우울에 미치는 영향

  • Yoo, Eun-Ju (Det. of Fashion Design, Dongseo University) ;
  • Kim, Soon-Ku (Division of Design, Dongseo University) ;
  • Juong, Suk-Hui (Dept. of Cosmetology, Kyungnam College of Information & Technology)
  • 유은주 (동서대학교 패션디자인학과) ;
  • 김순구 (동서대학교 디자인학부) ;
  • 정숙희 (경남정보대학교 미용계열)
  • Received : 2013.08.24
  • Accepted : 2013.09.20
  • Published : 2013.09.28

Abstract

This study has attempted to investigate the effect of the stress of college life and self-efficacy on depression against 366 students from beauty-related colleges. First, according to analysis on the stress of college life, self-efficacy and depression levels, the stress of college life was an intermediate level or lower (M=2.40). Among subordinate factors, 'academic performance' was the highest, followed by 'future career' and 'economic difficulties' in terms of a stress level. The self-efficacy was more than an intermediate level (M=3.21). Among subordinate factors, 'self-regulation' was the highest while 'difficult assignment' was the lowest in terms of a stress level. Second, the stress of college life showed a negative correlation with self-efficacy but positive correlation with depression. In addition, a negative correlation was observed between self-efficacy and depression. Third, in the stress of college life, 'academic performance' and 'values' had a positive effect. In self-efficacy, 'academic performance' and 'values' revealed a positive effect while 'confidence' and 'self-regulation' had a negative effect on depression.

본 연구는 부산지역에 소재하는 미용관련대학 재학생 366명을 대상으로 대학생활스트레스, 자기효능감이 우울에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 첫째, 미용관련 대학생의 학교생활스트레스, 자기효능감, 우울 수준의 차이가 있는지 알아본 결과 학교생활스트레스 수준은 M=2.40으로 중간수준 이하였으나, 하위요인 중 학업문제로 인한 스트레스가 가장 높았고, 다음은 장래문제, 경제문제 순으로 나타났다. 자기효능감은 M=3.21로 중간수준 이상으로 자기효능감은 높은 것으로 나타났다. 하위요인 중 자기조절력이 가장 높았으며, 과제난이도가 가장 낮았다. 둘째, 학교생활스트레스는 자기효능감과는 부적상관이, 우울과는 정적상관이 있는 것으로 나타났으며, 자기효능감과 우울은 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학교생활스트레스 중 학업문제와 가치관문제가 우울에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자기효능감은 학업문제와 가치관문제는 정적 영향을 미치며 자신감과, 자기조절은 우울에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords