물리학습에서의 인지적 신념과 동기 신념에 대한 공과대학 학생의 인식과 교수자의 기대 비교

Comparison Engineering Students' Beliefs with Professors' Expectations about the Cognitive Beliefs and the Motivational Beliefs in Learning Physics

  • 투고 : 2012.11.09
  • 심사 : 2013.01.16
  • 발행 : 2013.03.31

초록

공학 교육에서 물리학의 중요성에도 불구하고, 실제로 공과대학 학생의 물리학습 수행과 관련된 연구는 비교적 적은 편이다. 물리학습의 수행과 관련된 선행연구 결과에 의하면 물리학습에 대한 인지적 신념과 동기 신념은 물리학습에 강하게 영향을 미친다. 본 연구는 공과대학 학생의 물리학습에 대한 인지적 신념과 동기 신념에 대한 교수자의 기대와 공과대학 학생의 인식 비교를 통해서, 교육적 시사점을 얻고자 하였다. 물리학습에 대한 인지적 신념과 동기 신념의 5가지 하위 차원 중에서, 교수자의 기대와 공과대학 학생의 인식에서 가장 큰 차이를 보인 차원은 기대 차원이었다. 교수자들은 공과대학 학생들이 물리학습에 대해서 자신감을 가지기를 바라는데 비해서, 학생들의 자신감과 기대는 낮은 수준이다. 공과대학 학생에게 물리학을 가르치는 교수자는 이러한 차이를 인식하고, 신념적 측면의 정의적 영역에 관심을 가지고 지도할 필요가 있다. 또한, 공과대학 학생의 물리학습 수행에서의 과제 수행 능력에 대한 신념, 물리학에 대한 목적, 중요성, 흥미 등을 이끌 수 있는 교수 학습 전략을 고안할 필요가 있다.

The study to improve engineering students' performance in studying physics lacked despite of the importance of studying physics in engineering education. The cognitive belief and the motivational belief in studying physics had a strong effect on studying physics. The purpose of this study was to seek the educational way through comparing professors' expectations with students' beliefs about the cognitive belief and the motivational belief in studying physics. The cognitive belief in studying physics was considered as variables like 'knowledge', 'learning' and 'relation'. The motivational belief in studying physics was considered as variables like 'expectancy' and 'value'. It was the 'expectancy' that was the most different dimension between professors' expectations and students' beliefs. It means that students have little confidence in their abilities to study physics, though professors expect their students to be confident. Professor who teaches physics to engineering students recognize these differences, need to have interest in affective domains of beliefs to teach. In addition, there is need to teaching and learning strategies that can lead engineering students' beliefs about ability to perform the task, the purpose, importance, interesting for physics.

키워드

참고문헌

  1. 김광한, 김병학, 김경석, 박은아(2009). 대학수학교육의 현황과 7차교육과정세대의 효율적인 수학교육방안. 수학교육논문집, 23 (2): 255-277.
  2. 김남희(2005). 예비수학교사교육에서의 공학적 도구 활용 사 례연구 - 7-9단계 수학수업과 연계된 교수․학습 보조자료 개 발을 중심으로 -. 학교수학, 7(4): 337-352.
  3. 김대영 외(2006). 공학전문가가 인식하는 공학기초능력의 구성요소에 관한 연구. 공학교육연구, 9(2): 34-51.
  4. 노태완(2008). 고등학교 제7차 교육과정을 이수한 공과대학 신입생의 수학 및 과학 과목에 대한 기초학력 평가 및 분석. 2008 공학교육 학술대회 및 공과대학장협의회 워크샵 발표자료집, 431-434.
  5. 류종열(2003). 인식론적 신념과 사회탐구 학업 성취도간의 관계에 대한 연구. 사회과교육연구, 10(2): 29-60.
  6. 서울대학교 교육연구소(1998). 교육학대백과사전. 하우동설: 서울.
  7. 신동은, 최금진, 임승순(2011). 일본의 기술자교육인정평가의 실제와 문제점에 관한 연구. 공학교육연구, 14(1): 20-31.
  8. 윤인(2001). 한국 고등학생의 학습신념 변인 분석을 통한 학습신념의 문화 특수성 규명. 아시아교육연구, 2(1): 113-134.
  9. 이윤정, 임성민(2011). 실험저널쓰기에서 나타난 예비과학교사들의 과학실험에 대한 반성적 사고 분석. 한국과학교육학회지, 31(2): 198-209.
  10. 임성민(2001). 물리학습에 대한 인지적 신념과 파동 개념 이해의 관계. 서울대학교 박사학위 논문.
  11. 전재복(2008). 바람직한 대학기초수학 교육과정 운영방안 - 공학기초수학을 중심으로 -. 수학교육논문집, 22(40): 399-416.
  12. 진성희, 조우석(2011). 한국과 미국의 프로그램 학습성과 평가 체계 사례분석. 공학교육연구, 14(2): 13-20.
  13. 한국공학교육인증원(2011). 공학인증기준2005(KEC2005). 한국공학교육인증원.
  14. Deweck, C. S., & Leggett, E. L.(1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2): 256-273. https://doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256
  15. Hammer, D.(1994a). Students' belief about conceptual knowledge in introductory physics. International Journal of Science Education, 16(4): 385-403. https://doi.org/10.1080/0950069940160402
  16. Hammer, D.(1994b). Epistemological beliefs in introductory physics. Cognition and Instruction, 12(2): 151-183. https://doi.org/10.1207/s1532690xci1202_4
  17. Hofer, B., & Pintrch, P. R.(2002). Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs About Knowledge and Knowing. Mahwah, NJ: Lawrence Erbaum Associates, Inc.
  18. Pomeroy, D.(1993). Implications of Teachers' Beliefs about the Nature of Science: Comparison of the Beliefs of Scientists, Secondary Science Teachers, and Elementary Teachers. Science Education, 77(3): 261-278. https://doi.org/10.1002/sce.3730770302
  19. Redish, F. R., Saul, J. M., & Steinberg, R. N.(1998). Student expectations in introductory physics. American Journal of Physics, 66(3): 212-224. https://doi.org/10.1119/1.18847
  20. Schommer, M.(1994). Synthesizing Epistemological Belief Research: Tentative Understandings and Provocative Confusions. Educational Psycology Review, 6(4): 293-319.
  21. Tsai, C.(1998). An Analysis of Scientific Epistemological Beliefs and Learning Orientations of Taiwanese Eighth Graders. Science Education, 82(4): 473-489. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199807)82:4<473::AID-SCE4>3.0.CO;2-8