Abstract
This paper suggests a way to implement a system that broadcasts compressed JPEG images obtained from a webcam to multiple users on their smartphones. The system was implemented to maintain a suitable image quality so that things are identifiable while using the minimal amount of data, in order to deliver as many frames as possible to as many users as possible. Also, the suggested way was applied and various tests were done, including on: the performance of the server that provides image information; the performance of the client that receives the image information and displays it on the smartphone; and the max. number of simultaneous users supported by the system. When a broadcasting system is implemented using webcams and smartphones, the results of this paper can be used in estimating the suitable system parameters depending on network performance, including the max. number of simultaneous clients supported, the client smartphone performance required, and the number of frames that can be transmitted per second.
본 논문은 웹캠으로부터 추출한 영상을 Jpeg 이미지로 압축하여 다수 사용자의 스마트폰으로 브로드캐스팅하는 시스템 구현 방법을 제안한다. 제안하는 시스템은 가능한 많은 사용자에게 가능한 많은 프레임(frame)을 전달하기 위해, 사물식별이 가능한 적절한 이미지 품질을 유지하면서 최소의 데이터양을 사용하도록 구현하였다. 또한, 제안한 방법을 적용하여 영상정보를 제공하는 서버의 성능테스트, 영상정보를 받아 이를 스마트폰에 표시하는 클라이언트의 성능 테스트 및 지원가능한 동시 접속 클라이언트의 수 등의 실험결과를 제시하였다. 웹캠과 스마트폰을 이용하여 브로드캐스팅 시스템을 구현할 경우, 네트워크 성능에 따른 적합한 동시 접속자 수, 클라이언트 스마트폰의 성능, 초당 전송될 프레임 수 등 브로드캐스팅 시스템의 주요 요소를 추정하는데 본 실험 결과를 활용할 수 있다.