초록
최근 스토리텔링에 대한 관심과 연구, 개발이 문화산업 전반에 걸쳐 이루어지고 있는 가운데, 지역의 전설, 역사, 문화유산 등을 바탕으로 한 스토리텔링을 개발해 마케팅의 수단으로 적극 활용하고 있는 사례가 많아지고 있다. 본 논문은 이러한 가능성을 서울지역 지명의 전설, 설화, 이야기 콘텐츠를 통하여 발견해 보고자 한다. 먼저, 서울지역과 관련된 전설의 역사와 유형을 알아보고 이를 토대로 서울지역 내 전설이 지닌 콘텐츠로서의 잠재성을 극대화하기 위한 다음과 같은 콘텐츠 활용 방안을 제안한다. 첫째, 스토리뱅크의 구축이고, 둘째, 전설 체험코스 및 주변 콘텐츠와의 연계 프로그램 개발이다. 셋째, 전설, 이야기를 활용한 마을 축제의 개발이고, 넷째, 각 지역의 전설과 관련된 상품 개발이며, 다섯째, 지명전설을 배경으로 한 다양한 문화예술 콘텐츠 개발이다.
Recently, research, development and interest in story-telling has been studied in the cultural industry across the board. In addition, the local legend, history, and the cultural heritage has been increasingly used for the marketing method. This research paper is to find the possibility from the legend, folk story and story-based contents of place names in Seoul. We'd like to find the legendary history and the type related to SEOUL, and to suggest the following application plan to maximize the potential of the contents ; Building a storybank, developing the contents-connected program, developing festivals using the legend and the folk story, developing the legend-connected product, and developing various cultural artistic contents with the place name legends.