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Dynamic Property Identification of Structural Systems with Hinge Joint Using Equivalent Stiffness

등가강성모델을 활용한 힌지체결부 동특성 동정

  • Won, Junho (School of Aerospace & Mechanical Engineering, Korea Aerospace Univ.) ;
  • Lim, Che Kyu (School of Aerospace & Mechanical Engineering, Korea Aerospace Univ.) ;
  • Lee, Doo-Ho (Dept. of Mechanical Engineering, Dong-Eui Univ.) ;
  • Choi, Joo-Ho (School of Aerospace & Mechanical Engineering, Korea Aerospace Univ.)
  • 원준호 (한국항공대학교 기계공학과) ;
  • 임체규 (한국항공대학교 기계공학과) ;
  • 이두호 (동의대학교 기계공학과) ;
  • 최주호 (한국항공대학교 기계공학과)
  • Received : 2012.05.29
  • Accepted : 2012.08.27
  • Published : 2012.12.01

Abstract

The identification of the dynamic properties of structural joints is important for predicting the dynamic behavior of assembled systems. However, the identification of the properties using analytical or experimental approaches is extremely difficult or even impossible. Several studies have proposed hybrid or synthesis methods that simultaneously used analytical and experimental approaches to identify the dynamic properties of a joint. However, among the many types of joints, only the bolt joint was treated as a practical example in these studies. In this study, for a simple assembly system comprising two plates and one hinge joint, a simple methodology involving the use of the static-based subpart analysis method to identify the dynamic properties is proposed. Finally, the proposed method is applied to a glove box in a passenger vehicle that includes hinge joints.

어셈블리 시스템의 동적거동을 예측하기 위해서는 그 시스템의 체결에 사용된 조인트의 동특성을 정확히 아는 것이 중요하다. 그러나 이들 체결부의 동특성은 매우 큰 산포로 인하여 해석 또는 실험적인 방법으로 동특성을 동정하기 까다로우며, 때로는 불가능 한 경우도 있다. 체결부 동특성 동정 관련 선행 연구사례는 대부분이 실험과 해석을 연계한 방법이며, 그 대상은 볼트조인트에 국한되어 있다. 본 연구에서는 힌지조인트를 대상으로 체결부의 동특성을 동정하는 간단한 방법을 제시한다. 본 연구에서 제시하는 방법의 타당성을 입증하기 위해두 개의 빔이 힌지조인트에 연결된 체결구조물을 제작하여 주파수-응답 실험을 실시하고 그 결과를 제시된 방법의 결과와 비교/검증한다. 그리고 본 연구에서 제안하는 방법을 실제 자동차에 사용되고 있는 글로브박스(Glove Box)의 힌지조인트에 적용해 보았다.

Keywords

References

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