The establishing process of Keyongyegimunrok(經義記聞錄) by Namdang Han Wonjin and the characteristic of illustrated accounts of Heart-mind theory

남당(南塘) 한원진(韓元震)의 『경의기문록(經義記聞錄)』 성립 과정과 심성론 도설(圖說)의 특징

  • Received : 2012.10.13
  • Accepted : 2012.11.03
  • Published : 2012.11.30

Abstract

This paper is to make a generalization of Keyongyegimunrok(經義記聞錄) by Namdang Han Wonjin(1682~1751) whose historical positions of philosophy were contained, and to examine its established periods and the summaries of Ligi-Simseong Doseol(理氣心性圖說, illustrated Account of principle, Vital force, and Heart-mind) given in Appendix of Chap. 6. Total seventeen explanatory diagrams cover over the theory of principle and material force, theory of Heart-mind, theory of cultivation. These explanatory diagrams were produced systematically and easily to understand the pursuits of study, so-called Ho-hak(湖學), since Namdang becoming a member of the Yellow River(黃江) school. The philosophical argumentations of Namdang was usually succeeded by the orthodox stream of Ki-ho(畿湖) School transmitted from Ii, Song Si-yeol, Gwon Sang-ha. Ligi-wollyu-do(理氣源流圖), Ligi-dongjeong-do(理氣動靜圖), irwon-bunsu-do(一原分殊圖, 4 diagrams) are diagrams equivalent to Ki-ho School's ontology. As Ki-ho School's theory of Heart-mind, there are Seongjeong-hoenggan-do(性情橫看圖), Seongjeong-sugan-do(性情竪看圖), Seongjeong-chonghwoi-do(性情總會圖), Oseonghoju-do (五性互主圖), Oseongchubon-do(五性推本圖), Simseongmyohap-do (心性妙合圖), Simseongiji-do(心性二岐圖), Jungyongcheonmyeong-do(中庸天命圖), Insim dosim-do(人心道心圖), focusing on Simtongseongjeong-do(心統性情圖), and last diagram is Wihakjibang-do(爲學之方圖), which adapted from the diagram established by Ii and Song Si-yeol. The significance of Keyongyegimunrok(經義記聞錄) is comprehensive of the pursuits of the Yellow River school's studies, and provides evidence of a leading figure in Ho-hak.

이 글은 남당(南塘) 한원진(韓元震)의 "경의기문록(經義記聞錄)"이 가진 철학사적 입장을 개괄하고, 권6의 부록으로 수록된 "이기심성도설(理氣心性圖說)"의 성립 연대와 개략적인 내용을 검토한 것이다. 총 17개의 도설(圖說)들은 리기론(理氣論), 심성론(心性論), 수양론(修養論) 등의 분야에 걸쳐 있다. 이 도설들은 남당이 호학(湖學)으로 불리는 황강(黃江)학파의 일원이 되면서부터 강학(講學)을 통해 습득한 내용들을 체계적으로 쉽게 이해할 목적으로 제작된 것이다. 남당의 철학적 입론은 이이(李珥), 송시열(宋時烈), 권상하(權尙夏)로 이어져 온 기호성리학(畿湖性理學)의 정통적 흐름을 계승한 것이다. 리기론에 해당하는 "이기원류도(理氣源流圖)", "이기동정도(理氣動靜圖)", "일원분수도(一原分殊圖)"(4개) 등은 기호성리학의 본체론(本體論)에 해당하는 것을 도해한 것이다. 기호성리학의 심성론을 도해한 것으로는 "심통성정도(心統性情圖)"를 중심으로 한, "성정횡간도(性情橫看圖)", "성정수간도(性情竪看圖)", "성정총회도(性情總會圖)", "오성호주도(五性互主圖)", "오성추본도(五性推本圖)", "심성묘합도(心性妙合圖)", "심성이기도(心性二岐圖)", "중용천명도(中庸天命圖)", "인심도심도(人心道心圖)" 등이 있으며, 마지막 "위학지방도(爲學之方圖)"는 율곡과 송시열에 의해서 기초가 마련된 수양론에 대한 도식을 개작한 것이다. "경의기문록"의 철학사적 의의는 황강학파의 강학 내용을 집대성한 것으로서, 남당이 호학의 주도적인 이론가라는 것을 구체적으로 증명해주고 있다.

Keywords