Abstract
Recently, the criterion of teachers' qualification has been changed in Korea. 'Teaching Practice' was included new subject in the teaching training system since 2009. The purpose of this paper is to analyze the textbook contents and to propose the direction of textbook writing for 'teaching practice'. So the study contents of this paper are as follows ; First, it is to identify the changes of the teacher training system and the principles of collection on textbook materials. Second, it is to review the trends of the authors' character and the textbook contents on 'Teaching practice'. Finally, it is to proposal the direction of textbook writing for 'teaching practice'. For this study, the researchers collected 15 textbook published in Korea from 2009 to 2011. According to the results, the researchers to present the authors' number, authors' position, the system of chapter topics on the textbook. Based on these finding, the proposition of the textbook writing were present as follows: First, to change the criterion of national documents. Second, to collect the needs on the school fields widely. Third, to grasp the unique identity of subject that is isolated from the previous subjects, Fourth, it is to promote the joint writing form which is include professors and experts in the school field.
최근 국가의 교원자격검정령이 수정되었다. 교직실무 교과목은 교직소양 영역에서 신설되어 2009학년도 입학자부터 필수로 이수하도록 되었다. 본 연구의 목적은 교직실무 교과목의 주요 교재들의 교재내용을 분석하고, 그 결과에 기초하여 교직실무 교재의 집필 방향 아이디어를 제시하는 것이다. 본 연구의 목적에 기초하여 제시한 연구문제는 첫째, 최근 교직교과목의 변화와 일반적인 교재내용 선정 원리를 확인한다. 둘째, 교직실무 교재들의 저자 및 내용체계를 분석하여 경향을 파악한다. 셋째, 교직실무 교재 집필의 방향을 제안한다. 본 연구에서는 2009년부터 2011년까지 출판 발간된 15종의 교직실무 관련 교재들을 분석하였다. 교재분석은 저자 수, 저자의 현(전)직 소속, 장 주제의 체계 등을 정리 분석하여 결과를 제시하였다. 본 연구에서는 교직실무 교과목의 교재 집필의 방향으로서 국가의 관련 고시 기준의 수정 및 정비, 교육현장의 요구분석 작업 선행, 교직실무 교과목의 정체성 확보, 교육학계와 교육현장 전문가 공동 집필 등을 제안하고 있다.