DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Teaching of 'Function' utilizing the Graph Art - Case study focusing on the activities of Ulsan WISE Science Camp -

Graph Art를 활용한 함수 지도에 관한 연구 - 울산 WISE 과학캠프활동을 중심으로 한 사례연구 -

  • Chung, Young-Woo (Graduate School of Education, Kyungsung University) ;
  • Kim, Boo-Yoon (Dept. of Mathematics Education, Pusan National University)
  • Received : 2012.05.04
  • Accepted : 2012.08.20
  • Published : 2012.08.31

Abstract

In this study, we will develop and implement the teaching program of 'Function', on the subject of "Poster-Making utilizing the Graph Art" in the Math Camp for middle-school students. And we will examine the didactical significance through student's activities and products. The teaching program of 'Function' utilizing the Graph Art can be promoted self-directly the understanding of 'Function' concept and the ability for handling 'Function'. In the process of drawing up the graph art, in particular, this program help students to promote the ability for problem-solving and mathematical thinking, and to communicate mathematically and attain the his own level. Ultimately, this program have a positive influence upon cognitive and affective and areas with regard to mathematics.

Keywords

References

  1. 고상숙 (1999). 그래핑 계산기를 활용한 삼각함수 학습효과: 질적 연구 방법에 의한 학습과정분석, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 1(2), 483-512.
  2. 고상숙 (2003). 수학적 탐구력 신장을 위한 테크놀로지의 활용의 효과, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(5), 647-672.
  3. 고상숙․고호경 (2003). 학생들이 그래핑 계산기 사용시 나타나는 상호작용 특성에 관한 연구, 대한수학교육학회 학술대화논문집, 767-795.
  4. 고상숙․이윤경 (2005). 그래핑 계산기를 이용한 함수의 개념적 이해, 한국학교수학회논문집, 8(2), 203-222.
  5. 고상숙․정승진 (2001). 그래핑 계산기를 이용한 삼각형의 SSA합동 조건 탐구, 대한수학교육학회 학술대화논문집, 407-422.
  6. 고호경 (2003a). 그래핑 계산기를 활용한 협동학습에서 학생들의 언어적 상호작용 분석에 관한 사례연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(5), 607-622.
  7. 고호경 (2003b). 함수의 그래프에서 학생의 개념 발달과정에 대한 특성, 한국학교수학논문집, 163-175.
  8. 김남희․나귀수․박경미․이경화․정영옥․홍진곤 (2011). 수학교육과정과 교재연구, 서울: 경문사.
  9. 김진환․조정수 (2010). CAS의 도구 발생과 수학 지식의 발견 관점에서 고찰한 일차함수의 합성 성질 탐구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 24(3), 611-626.
  10. 박용범․탁동호 (2004). 테크놀로지를 활용한 교수학적 환경에서 대수적 연산오류지도에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 18(1), 223-237.
  11. 박희정․김경미․황우형 (2011). CAS 그래핑 계산기를 활용한 수학 수업에 관한 사례 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 25(2), 403-430.
  12. 이유빈․조정수 (2010). 그래핑 계산기를 활용한 함수단원의 수업과 중학생의 학업성취도와 수학적 태도의 변화, 한국수학교육학회 학술대회논문집, 127-143.
  13. 이헌수․박종률․이광호 (2009). 그래핑 계산기와 CBL을 활용한 1차 함수 탐구-초등 영재아를 중심으로 한사례연구-, 한국학교수학회논문집, 12(3), 347-364.
  14. 조정수 (2010). 중등 학교수학의 교수-학습과 그래핑 계산기 활용과의 관계에 대한 고찰, EAMJ, 26(2), 165-177.
  15. 최나니․하정임 (2003). H/H 그래핑 계산기를 사용한 기간에 따른 학생들의 수학적 태도 및 이해과정, 대한수학교육학회 학술대회논문집, 847-861.
  16. 阿蘇和壽(2008). 關数グラフアートへの取組, Proceeding of the 12th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, 36-41.
  17. 阿蘇和壽(2010). 關数グラフアート-新たなる出發, Proceeding of the 14th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, 24-29.
  18. 宇津野仁(2007). 2年連續グラフアート最優秀賞受賞までの軌 跡, Proceeding of the 11th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, pp.142-147.
  19. 宇津野仁(2009). 2年連續グラフアート最優秀賞受賞までの 軌跡のその後,Proceeding of the 13th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, 70-71.
  20. 梅野善雄(2001). TI-89を利用した關数のグラフ描畵, Proceeding of the 5th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, 102-107.
  21. 梅野善雄(2005). 誰でも作れる グラフ.アート 入門, Proceeding of the 9th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, 194-195.
  22. 梅野善雄(2007). 媒介變數を利用したグラフ.アートの作成, Proceeding of the 11th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, 130-135.
  23. 公庄庸三(2007). 關数グラフアート. 한일 Graphing Calculator 硏究會. 25-72.
  24. 小出岳夫(2002). グラフ電卓で図を描こう, Proceeding of the 6th $T^{3}$Japan Annual Meeting, 72-73.
  25. 佐伯昭彦(2010). 關数グラフアートの教育的な意義について, Proceeding of the 14th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, 80-83.
  26. 杉山眞澄(2000). 形をグラフで表現する, Proceeding of the 4th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, 116-119.
  27. 勢.子公男(2007). グラフアートコンテストに向けた生徒の活動 報告, Proceeding of the 11th $T^{3}$ Japan Annual Meeting, 124-129.
  28. Hongliang Shi․Shiqi Li (2006). 그래핑 계산기가 고등학교 학생의 탐구에 미치는 영향, 한국수학교육학회 학술대회논문. 45-52.